24 Jun 2011

perempuan

saya tersenyum tatkala saya menulis tajuk entri ini. saya tidak tahu kenapa. tetapi apa yang saya tahu, bagai ada satu perkara yang sukar untuk dijelaskan..

"apa perempuan ini, siapa perempuan dalam hidup anda."

soalan ini jika ditanya kepada saya sewaktu di bangku sekolah rendah. dengan pantas saya akan menjawab, perempuan ini emak saya, arwah nenek saya, kakak-kakak saya, anak-anak saudara perempuan saya dan makcik-makcik jiran saya. saya yakin mereka semua adalah perempuan. dan sewaktu itu, merekalah perempuan dalam hidup saya. mungkin ini jawapan paling tepat yang saya akan berikan, kerana tiada perempuan selain mereka yang paling saya kenal.

tetapi jika soalan ini ditanya pada saat saya menulis entri ini. sesiapa yang bertanya pasti akan kecewa kerana saya hanya tersenyum dan berkhayal umpama berada di dimensi yang saya seorang boleh meneroka. dan sesiapa yang bertanya itu akan tidak saya hiraukan buat beberapa ketika.

dan pasti menambah kecewa kepada yang bertanya, setelah menunggu begitu lama jawapan saya masih sama.

perempuan ini adalah emak saya, arwah nenek saya, kakak-kakak saya, anak-anak saudara perempuan saya dan makcik-makcik jiran saya. (saya menjawab dengan tersenyum-senyum kerana jawapan ini masih belum sempurna)


2 ulasan: