4 Nov 2011

Samad si kanak-kanak riang 1

Satu masa dahulu lewat 90 -an, di sebuah kampung kecil yang megah dengan kisah pahlawannya yang terbilang. yang diulang cerita sudah berjuta kali.

Samad anak kecil, juga anak kampung dan sudah tentu anak manusia, hasil perkongsian hidup seorang laki-laki dan perempuan, usianya baru sembilan tahun. Bersekolah di sebuah sekolah kebangsaan nun di ceruk pedalaman negeri Pahang. Dengan umurnya yang baru menginjak sembilan tahun itu dia berada di dalam kelas tahun tiga. 

Seperti anak kecil seusia dengannya, Samad suka bermain dan punyai sifat suka mencuba. Pelbagai jenis permainan telah dicuba oleh Samad. Dari bermain guli, main lari-lari,main pondok, main masak-masak, polis senteri, teng-teng, galah panjang, bedil dan banyak lagi jika hendak ditulis. Tetapi antara banyak permainan itu Samad paling menggemari polis sentri. Dan dalam permainan ini dia lebih suka menjadi pencuri. Kenapa begitu, hanya Samad yang tahu.

Pada suatu hari, sekolah Samad menganjurkan minggu kokurikulum. Satu acara yang diertikan dalam kotak fikiran Samad yang kecil itu sebagai minggu untuk bersuka-suka, minggu tidak perlu belajar serta latihan kerja sekolah boleh diabaikan. Minggu di mana Samad dan rakan-rakannya akan terbang bebas semahunya seperti burung walit mencari makanan di pagi hari.

Temasya kokurikulum ini mempunyai kuasa hikmat yang luar biasa. Mampu mengubah kebiasaan di sekolah itu. Yang jarang datang sekolah semuanya hadir, yang rajin datang sekolah tapi separuh hari, balik pada waktu yang disuruh. Yang malas jadi rajin. yang pendiam jadi ceria. Hampir semuanya berubah. Dari guru besar sampai ke pak cik tukang kebun, rata-ratanya gembira minggu itu.

Yang jadi penyokong seronok menyokong. Yang pemain seronok bermain. yang berlari seronok berlari. Yang kuat makan seronok makan. Yang cepat baligh sibuk mengorat. Itulah suasana yang serba sibuk, meriah dan bising di sekolah Samad.

Masuk hari ketiga temasya kokurikulum, barulah ada acara yang akan disertai Samad. Sebelum ini dia hanya bertempik menyokong di tepi padang. Di hati Samad ada degupan debaran yang kencang. Samad belum pernah bermain sukan seperti ini. Lagi pula permainan ini menawarkan hadiah yang lumayan, pemenangnya akan beroleh hadiah makanan dan tuala bercorak kartun. Bertambah padulah debaran di kantung dada Samad. Tidak boleh tidak dia harus mempamerkan aksi bertaraf dunia. Tapi difikir-fikir azamnya itu mustahil pula kerana permainan ini dia jarang dimainkannya di rumah. Jadi dia berserah saja pada tuhan.

"Siapa nak jadi keeper ni?" soal cikgu Syaaban Zainul Fitri.

Murid pasukan rumah Merah diam semuanya. Memandang sesama sendiri. Tiada yang mahu menjadi penjaga gol. Dalam fikiran anak-anak kecil ini,  semuanya mahu jadi penyerang. Mahu jadi seperti bintang bola sepak brazil yang berambut ganjil. Ronaldo namanya.

"Siapa yang tak pandai main bola?" soal cikgu Syaaban Zainul Fitri lagi.

Murid pasukan rumah Merah itu diam lagi. Tetapi tidak lagi memandang sesama sendiri. Semuanya sepakat membuang pandang kepada Samad.

"dia cikgu, mat cikgu!" Kuli a.k.a Syukri Zainal Alam mengacu jari telunjuk ke arah Samad

Yang lain menagguk kepala membenarkan cadangan itu. Batang kemuncup yang digigit samad jatuh terhempas ke bumi . Bertambah-tambah kencang jantung Samad berdegup.

"Gam_ _ _ _" jerit carut Samad dalam hati.


bersambung>>



1 ulasan: