12 Nov 2009

Kahwin

Panjang keluhan Samad. Suasana pagi isnin yang tnang dan damai gagal mehilangkan gelora di jiwa Samad yang kacau bilau. Samad menggeleng kepala, seakan menyesali sesuatu. Samad memandang kejalan di depan rumahnya. Mamat nampak segerombolan budak sekolah rendah tengah berjalan hendak ke sekolah. Muka masing-masing bertompok dengan bedak, rambut berminyak sikat belah tepi.

" Assalamualaikum Cikgu, cikgu tak datang sekolah ke", seorang dari mereka menyapa Samad.

"waalaikumussalam, cikgu cuti ada hal sikit", samad membalas.

"cikgu tak datang", ada riak gembira di wajah budak itu.

"ha'ah jalan baik-baik pergi sekolah tu", pesan samad. Memang ada ketokohan sebagai seorang pendidik. Budak-budak itu semua berlari anak. Gembira mungkin.

Samad tersenyum tawar. samad menghabiskan sisa rokok yang masih berbaki terus ke puntungnya. Samad menjentik puntung jauh-jauh ke depan rumah. Samad berjalan longlai masuk ke ruang rumah. Terdetik di hatinya ingin mengjengah bilik anak terunanya. Dia memutar tombol pintu, berkunci. Samad mengetuk beberapa kali. Tiada sahutan. Samad tak nak bising pagi-pagi macam ni. Dia terus ke dapur. Di dapur kelihatan isterinya sedang sibuk menghidang sarapan pagi. Samad tersenyum lagi.

" Budak dua ekor tu dah sembahyang subuh belum", tanya samad kepada isterinya sebelum duduk menghadap hidangan pagi.

"kejut dah tadi, dah kot.." jawab isterinya sambil terus dengan kesibukannya.

"dah kebah ke demam dorang tu" tanya samad lagi. sambil itu samad mencapai satu jemputpisang yang masih berasap.

" dah tahan dah sikit" sahut isterinya lagi.

Samad renung pada perut isterinya yang memboyot itu. Akan bertambah seorang lagi ahli keluarganya. Mungkin hujung bulan ini, atau awal bulan depan. itu kata doktor, kata-kata seorang manusia. Perangcangan tuhan tiada siapa yang tahu. Samad capai lagi satu jemput pisang. meniupnya perlahan-lahan. tidak terus disuap ke mulut.

" Hari ni Mah ada appoiment kan kat hospital temerloh", sekadar mahu kepastian dari isterinya.

" yela, kalau tak kan la abang ambik cuti", tersenyum isterinya.

Samad juga tersenyum. Banyak perkara perlu difikirkan bila sudah berkahwin ni.. jemput pisang yang ada di tangan masih belum disuap ke mulut. Samad berkhayal lagi. Kalau dulu sewaktu bujang dan masih bergelar pelajar, tiada yang perlu dirunsingkan. Masalah anak siapa yang hendak dia risaukan, masalah makan minum siapa yang hendak dia bimbangkan, masalh perempuan, Samad memang tak pernah kenal erti berpasangan. Samad bebas dengan dunianya sendiri. Kini, pelbagai benda perlu difikirkan. Harga barang naik..banyak kesannya kepada Samad. Bil itu ini naik..banyak kesannya kepada Samad. Hatta harga lampin pakai buang naik pun Samad kena fikir. Perkara yang dulu tak pernah terfikir, kini terpaksa difikirkan secara serius.

Samad menggeleng kepala. Terus menyuap jemput pisang yang sudah sejuk itu ke mulut. Menghirup teh 'o' sedikit dan cepat-cepat bangun, melangkah ke sinki.

" abang nak ke bandar kejap , nak bayar bil api air semua ni..kejap je kot...nanti baru abang hantar mah ke hospital." Samad memberitahu isterinya. Isterinya mengangguk.

" hati-hati bang", pesan isterinya.

Samad tak pakai kereta. Lambat fikir Samad. Samad pakai baju sejuk, masukkan semua benda dalam poket baju. Capai topi keledar , kunci, terus ke depan rumah. Samad hidupkan motor, belum pun panas enjin motor. Samad dah masuk gear, terus meluncur laju.

Kabus pagi masih belum hilang. Dia melalui jalan dikawasan sekolah tempat dia bertugas. Perhimpunan pagi masih belum selesai. Ini juga suatu perkara yang sudah menjadi sebahagian hidupnya. Tak pernah Samad sangka dia akan bekerja sebagai seorang cikgu. Samad meninggalkan cerita sekolah itu jauh di belakang. Bandar Jerantut masih 20 KM di hadapan. Laju Samad tunggang motorsikal pagi itu. Tetapi Samad tak pasti berapa kelajuannya sebab Speedometer motorsikalnya dah rosak. Dalam kepala Samad masih bermain perkara yang dia fikir di rumah tadi.
Samad dah sampai di kawasan peindustrian Jerantut. Di depan Samad ada satu simpang dari kilang bancuh simen. Ada sebuah lori simen yang bentuk macam siput babi keluar dar simpang itu. Samad tak sedar, lori siput babi juga tak sedar. Mungkin Samad nampak hanya seekor siput babi. Tiba-tiba .

"bammm",

Samad terkejut.

" wei..bangun lah.. lecturer dah keluar dah pun..Ko ni membuta je kerjenya dalam kelas...", Samad terdengar suara rakannya.

Samad tersengih macam kerang busuk. Ada sisa air liur basi di tepi mulutnya. Ada yang sudah jatuh ke atas buku notanya. Samad kesat cepat-cepat. Samad bersandar pada kerusi. Agak berbintang-bintang matanya pada saat itu. Awek-awek yang duduk dekat belakang ada yang mentertawakan Samad. Samad buat tak tahu.

" Jom pegi makan kat kantin", pelawa rakannya.

"Jom", jawab Samad,pendek. Bingkas bbangun dan mengekori langkah rakan-rakanya.

Sepanjang jalan ke kantin Samad masih belum habis memikirkan tentang mimpinya tadi.


p/s: selagi bujang dikandung badan...sambung la sendiri

4 ulasan:

  1. klu ak g seklah nanti..
    ak bukak blog aok je..
    byk sgt pery tale nye..

    BalasPadam
  2. selagi bujang dikandung badan, enjoy la puas2.. cmtu ke? haha

    BalasPadam
  3. lbih kurang la....ble lg nak enjoy kn..haha

    BalasPadam