3 Nov 2009

Pengemis ke..

Ada satu cerita tentang ,,,,,


.....Suasana pagi minggu itu agak tenang. Mamat keluar berjalan perlahan ke arah hentian bas yang terletak berhampiran dengan Masjid Ar-Rahman. Ketika sampai di hentian bas itu, hanya ada seorang anak muda sahaja yang sedang setia menunggu bas yang masih belum tiba. Anak muda itu duduk betul-betul di hujung bangku hentian bas itu. Raut wajah anak muda itu bersih, tenang. Berkopiah putih, berbaju melayu dan berseluar slack warna hitam. Memang sederhana penampilannya.

"budak API kot", fikir Mamat.

Bas masih belum sampai. Mamat memandang ke arah anak muda itu. Kelihatan dia seperti sedang khusyuk membaca sesuatu. Terdengar suara seorang anak muda itu, yang hampir-hampir kepada berbisik. Mengalunkan bacaan Al-quran. Anak muda itu seakan tersedar ada orang sedang memerhati tingkah dan lakunya. Anak muda itu berpaling ke arah Mamat dan tersenyum. Mamat juga tersenyum dan menganggukkan kepalanya, seakan-akan memberi galakan kepada apa yang dilakukan anak muda itu. Anak muda itu meneruskan bacaannya. Mamat terus mendengar dan mendengar ayat-ayat yang dibaca.

Bas masih belum sampai-sampai. Mamat melihat jam pada telefon bimbit. Baru 10 minit berlalu. Selalunya, bas akan tiba setiap 30 minit. Itu yang tertulis di atas kertas. Tapi realiti sebenar, selalunya lebih lama dari itu. Mamat tidak kisah sangat tentang waktu pada hari itu. Hari itu Mamat bukan ada mengatur temujanji dengan sesiapa, tidak perlu terlalu tergesa-gesa fikir Mamat. Mamat menjeling ke arah anak muda tadi. Dia masih meneruskan bacaannya. Kini mereka bukan lagi berdua disitu. Sudah ramai yang bersama-sama mereka menunggu bas. Orang yang lalu lalang melintasi hentian bas itu juga semakin ramai.

Bas mungkin akan sampai sekejap lagi. Dalam kesibukan orang yang lalu lalang. Tiba-tiba, ada seorang gadis berhenti di hadapan anak muda yang sedang membaca Al-quran itu. Mamat menyedarinya dan terus memerhati. Pada mata Mamat, gadis itu tampak hebat, bergaya. Berkaca mata hitam dan baju juga berjenama. Dan seperti kebanyakan gadis di kota ini, dia juga seksi. Mamat tersenyum sinis.

"orang kaya", fikir Mamat.

Gadis itu menyeluk ke dalam beg tangannya yang besar itu. Memang besar. Mungkin banyak harta karun di dalamnya. Gadis itu mengeluarkan beg duit yang entah berjenama entah apa. Dari beg duit itu, si gadis hebat dan bergaya itu mengeluarkan beberapa keping wang berwarna biru. Dia membongkok sedikit, tersenyum dan meletakkan duit itu betul-betul di atas Al-quran yang dibaca anak muda itu. Mamat terkejut. Anak muda itu juga terkejut. Dan mungkin anak muda itu lebih terkejut. Sebelum gadis hebat dan bergaya itu sempat melangkah. Si anak muda menutup mashaf Al-quran, cepat bangun dan bertindak. Anak muda menghulurkankan kembali helai-helai wang itu dan berkata;

"Saya bukan pengemis"

Helai-helai wang itu masih tidak bersambut. Mamat masih setia sebagai pemerhati. Masa terus berlalu. Kelihatan berat tangan gadis itu menyambut kembali wang miliknya itu.

Bas yang ditunggu tiba tepat pada masanya. Mamat, anak muda dan beberapa yang lain menaiki bas meninggalkan gadis hebat dan bergaya yang masih terpinga-pinga. Bas terus bergerak ke hentian-hentian yang masih menunggu, memenuhkan perutnya yang masih banyak yang kosong.





p/s: aku pun tak tahu nak pesan apa...lu pikir la sendiri...

4 ulasan:

  1. cerita yg lepas pun tak habis lagi lu dah buat cerita baru.. haha.. tapi cerita ni byk pengajaran.. aku tk dpt nk gmbarkan la.. hehe

    BalasPadam
  2. salam,ukhwah fillah abadan abada..
    cerita ni mmg ade pngertian yg abstrak..
    ak suke la follow die pnye jln cerite..

    BalasPadam
  3. tautan n rentetan n cara susunan citer ko ni ade cikit prsamaan dgn penulis buku motivasi,ubaidillah kalu x silap ak name die..

    BalasPadam