20 Sep 2010

dunia semua ni

11.45 malam

aku singgah bilik sebelah. mereka semua masih bersungguh menyiapkan esemen. aku cuma datang melawat. tak boleh jadi, hati aku berbunyi. semua dah nak siap. aku pasang tekad kemas-kemas. aku pun nak siap esemen juga. biarlah malam ini menjadi saksi esemen aku berjaya disiapkan.

12.30 tengah malam

mata aku dah kelabu. aku cucuh sebatang rokok. hisap dalam-dalam sambil tenung bulan terang. rokok habis sebatang dan mata masih kelabu. aku teguk air watecooler. biar air tu lama main dalam mulut baru aku telan. mata aku kembali pada skrin laptop. tapi aku tak sentuh esemen. aku bukak fesbuk, jenguk ym. sekadar itu sahaja. pastu aku kembali kepada esemen.

1.45 pagi

"tup,tap,tup tap...."
berbunyi-bunyi keyboard aku tekan. esemen tak siap-siap juga. tiba-tiba member bilik sebelah datang. "siap belum?" dia tanya. "sikit lagi" aku jawab. beliau blah. dan aku kembali sendiri hanya berteman esemen yang tak siap.

2.15 pagi

tiba-tiba perut tak selesa. ada yang perlu dibuang. keluar sahaja aku dari bilik aku terkejut. mulut aku ternganga luas. semua bilik dah gelap. semua dah tidur. tiba-tiba semangat aku nak buat esemen jatuh mendadak. betul-betul down. aku melangkah lemah ke tandas.

2.35 pagi.

"lantak la apa nak jadi. aku kena tidur jugak" jiwa aku memberontak. sayup-sayup terdengar bisikan dekat telinga. "lepas subuh ko sambung la keje tu". aku tersenyum apabila terdengar bisikan itu. bantal biru bertompok air liur basi aku pandang penuh nafsu.


"selamat malam esemen"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan