21 Sep 2010

teknik main peranan

wanita berwajah sedih itu masih menangis. dia terus meratap pada jasad yang sudah terkapar di atas tanah kering berdebu itu. diam dan kaku sahaja sahaja jasad itu. jasad itu semakin sejuk. ia tidak akan bangun dan tidak terganggu oleh ratapan wanita itu yang meraung kesedihan itu.

datang satu ketika, wanita berwajah sedih itu sudah letih menangis dan meratap. barangkali dia sudah sedar dari ketakutannya itu, yang hidup pasti akan mati. dia cuba bertenang dan membuang pandangan matanya yang marah pada lelaki yang terduduk lemah diatas tanah berdebu itu. wajahnya penuh kekesalan. mata lelaki kesal itu terpaku pada tanah. lelaki ini tidak sanggup bertentang mata dengan wanita berwajah sedih.

"kenapa man? kenapa?" wanita bersuara lemah. seakan merayu. seakan meminta.

rayuan itu lemah. tapi lelaki itu masih diam. dia tiada jawapan untuk soalan yang ringkas itu.

"kau kejam Man!" kali ini tinggi suara wanita berwajah sedih itu. lelaki itu mengangkat kepalanya. pandangan mereka bertaut. tapi tidak lama. lelaki itu benar-benar tidak sanggup menatap wajah wanita itu.

"aku tak tahu salmah..."suara lelaki itu sebak hampir menangis. pisau panjang di tangannya dilepaskan ke tanah. darah merah memakat ditangannya sudah mahu beku.

dia bingkas bangun. cuba mengagahkan kaki untuk berdiri.

"aku....." dahi berkerut. dia seakan terlupa sesuatu. lama dia terdiam.

suasana sepi. tiba-tiba.


"CUTTT!!!!!!!.....apa kamu ni S. Kasdan. takkan lupa skrip lagi, ni dah kali ketiga dah ni" Marah benar Mamat Kalut.


*****************************************#**********************************************



barangkali, hidup ini benar satu drama lakonan. kalau benar begitu, bawalah watak itu, jiwailah watak itu sehabis baik.....

notaketiak: esaimen terus menjadi mimpi malam aku. sekadar mimpi memang takkan siap...kahkahkah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan