7 Okt 2012

KL 2

Saya tidak sedar berapa lama saya terlena dalam kereta abang ipar saya. Ketika saya tersedar. Matahari sudah ditelan gelap malam. Malam itu saya tidur di rumahnya. Saya tidak tidur dengan sebenar-benar maksud tidur itu. Sekejap-sekejap saya terjaga. Entah kenapa jadi begitu, barangkali sudah puas tidur dalam kereta atau memang begini kejadiannya apabila baru tiba di tempat baru. Sukar benar mata untuk dilelapkan. Akhirnya malam yang resah itu bertemu juga dengan siang. Pendek benar rasanya waktu malam itu. Sekejap benar rasanya.

"tahu dah tempatnya abang teh?" tanya saya pada abang ipar saya.

"dah tengok dah minggu lepas." jawabnya  sambil menyuap nasi putih bersama sambal hitam.

Pagi itu, awal benar kami melahap nasi. Palu kebuluran bergendang dalam perut kami. Usai makan, tepat jam lapan kami bergerak dari rumah abang ipar saya itu ke Kuala Lumpur. Kami bersesak dengan kenderaan lain di atas jalan raya yang luas .Berpuluh-puluh dan barangkali - beratus - lebih dari itu kereta berasak-asak membelah jalan raya pada pagi itu. motosikal mencelah-celah di tepi kenderaan yang berasak-asak.

Saya memandang ke luar jendela kereta. Mata saya terpegun pada bangunan-bangunan agam yang bediri menjulang langit. Gedung-gedung besar ini berisi apa di dalamnya fikir saya. Saya teruja melihat lebuh yang bertingkat-tingkat. Hebat benar bandar besar ini. Sejenak dalam hidup saya, saya rasakan seperti makhluk asing dari bawah tempurung yang baru melihat dunia yang belum terlihat oleh mata sebelum ini.

Kuala lumpur, aku datang ke dalam perutmu.

Bersambung>>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan