16 Okt 2012

KL 3

Awal hidup di kota besar ini, semuanya mengujakan. Sesiapa saja teruja dan sudah tentu saya juga termasuklah dalam golong orang yang teruja itu. Tiada perkara yang tidak menarik mata saya untuk memandang. Terlalu banyak perkara untuk diamati dan terokai. Sememangnya, wilayah kecil ini terlalu padat isinya untuk diselak satu demi satu.

Azan asar baru saja usai beralun. Ketika itu, saya dan teman-teman yang lain masih sesat di celah himpit manusia yang bersemut di jalan Tunku Abdul Rahman. Buat pertama-tama dalam hidup saya melihat umat manusia yang ramai tidak terhitung ini. Dari hujung ke hujung lorong itu, penuh peniaga dengan pelbagai jenis gerai dan berjual beraneka macam barangan. Mata saya sesak melihat semua itu. Isi poket terlalu sedikit jika dibandingkan dengan apa yang ingin dibeli. Liur keinginan itu saya telan saja. Lunas.

Kami terus berjalan ke hujung lorong itu. Terus tembus ke sebuah gedung besar. Kata kawan saya, bangunan itu diberi nama Pertama. Gedung besar itu kami masuki. Baru saja wajah kami disapa hembus lembut pendingin hawa, terus saja kami disambut oleh para peniaga yang amat ramah. Saya mengelak, begitu juga kawan saya. Kami berlalu ke tingkat atas. Tulus kata, kami sebenarnya tiada niat untuk membeli, sekadar berjalan untuk menjamu mata sahaja.

Dalam banyak perkara, yang hadir dalam dalam hidup saya sehari-hari. Ragam manusialah yang suka saya perhatikan. Kami duduk di atas sebuah bangku batu di hadapan bangunan Pertama. Sudah terlalu lama kami menapak langkah. Duduk-duduk buat menghilangkan lenguh dan dan sengal lutut. Orang lalu lalang silih berganti melewati kami. Sambil menyalakan sebatang sigaret, saya menonton teater hidup ini dipentaskan.

Nun, ada teruna mengusung dara. Punggung montok si dara itu percuma diraba dan dimesrai teruna. Lurah bukit si dara sengaja dijaja dan didedah. Buat penarik mata-mata liar seperti saya dan rakan saya. Percuma, benar-benar percuma.

Nun, ada selonggok anak muda berhimpun dan berbuat bising dengan gelak tawa mereka. Muda benar rasanya. Lebih muda dari saya. Pakaian mereka aneh, tetapi tidak pula saya berasa hairan kerana dahulu pernah juga bercampur gaul dengan golongan ini. Kerana dahulu, ketika saya seusia mereka saya juga tergolong dalam orang-orang yang berseluar ketat dan suka bergelak ketawa juga. Kini begitu juga, cuma terkadang ada tembok yang menjadi batas halimunan buat saya. Dan selalunya saya terbenteng.

Nun, ada jaka menapak megah menggoyang langkah. Nun ada juwita melenggang pinggul memukau pesona. Nun ada lelaki buta dengan isteri peneman setia menyanyikan lagu rancak bernada pilu. Nun ada lelaki tua  compang camping pakainya berbedak debu mukanya mencari sesuatu dalam tong sampah. Nun ada gadis. Nun ada anak kecil. Nun ada satu, ada ratus, ada ribu, ada juta-juta umat manusia. Bertebaran dengan sejuta watak dan aneka ragam. Semuanya bergelimang dalam kota Kuala Lumpur.

Dalam udara kota yang senak, suasana yang penuh merasak. Dalam bingit deru kenderaan. Terdengar seru halus menjentik cuping telinga saya. Azan maghrib sudah dilaungkan. Saya mengeluh. Asar sudah berakhir. Dan saya belum pun lagi menunaikannya.

Kuala Lumpur, kesibukanmu melekakan. Bikin manusia lupa pada tuhan.



bersambung>>>>





Tiada ulasan:

Catat Ulasan