5 Jul 2010

jalan para pemuda (jangan bersedih)

"Bang li, burger ayam mayo satu," lemah saja suara Nordin.

Brader penjual burger itu mengangguk dan tersenyum manis. Adat orang berniaga, perlulah sentiasa manis muka, barulah pelanggan suka. Kedua-dua tangannya lincah bermain diatas kuali panas menyediakan burger yang dipesan pelanggan, termasuk burger Nordin. Nordin tidak mahu cepat jadi Nordin meninggalkan brader itu melunaskan kerjanya dengan tenang.

Nordin duduk diatas tembok betul-betol di belakang gerai burger itu. Fail merah tebal berisi berbagai dokumen yang dikepit dari pagi tadi diletakkan disisinya. Sudah hampir sebulan fail merah ini diusung olehnya. Sudah hampir sebulan juga dia berada di kota besar ini. Sudah hampir sebulan juga setiap petang dia makan burger ayam mayo di gerai di tepi tembok ini. Sudah hampir sebulan juga dia ke hulu ke hilir mencuba nasib mencari kerja yang sesuai dengan kelulusannya dan sudah lebih dari sebulan dia bergelar penganggur profesional. Sebulan dalam hidup yang sangat panjang tempohnya bagi pemuda ini. Juga sebulan yang sangat sukar untuk dilaluinya.

Nordin membuang jauh pandangannya, dalam kepalanya ketika itu bagaikan tiada otak, barangkali berisi petai dan jering. Orang yang lalu lalang dihadapan sedikitpun tidak mengusik lamunannya.

"din, ni burger...," ujar brader penjual burger itu sambil menghulurkan burger yang masih panas. Nordin tersentak. Lamunan Nordin bersambung ke siri akan datang.

Brader ini bukan orang lagi bagi Nordin. Sejak kota besar ini menjadi kampung halamannya, di rumah sewa brader inilah dia menumpang. Rumah orang bujang.bolehlah untuk bernafas, untuk hidup. Mereka tiada pertalian darah. Jauh sekali pernah menjadi kenalan lama. Dalam tempoh sebulan inilah mereka baru berkenalan dan bersahabat. Nordin sangat bertuah dan bernasib baik, dalam kota besar ini masih ada manusia yang mempunyai hati semulia ini yang ingin membantunya.

"macam mana, dapat tak kerja?" soal brader penjual burger itu, namanya Rosli.

Nordin diam sahaja. Burger di tangan masih belum dijamah.

"tak dapat bang," pendek saja jawapannya. kalau sebelum ini, sewaktu hari pertama dia mencuba nasib merisik kerja, akan diceritakan perihal mencari kerjanya dari hujung sampai pangkal kepada brader Rosli. Tapi hari semakin hari, ceritanya dan jawapannya semakin pendek. Mungkin tiada apa lagi yang boleh diceritakan. Barangkali kisahnya sama saja dengan ceritanya yang terdahulu. Rosli malas mengganggu pemuda yang sedang hanyut dalam emosi. Takut nanti terus tenggelam. Lama Rosli membiarkan ordin dalam dunianya. Sehinggalah azan isyak habis berkumandang barulah Nordin bersuara.

"Bang saya balik rumah dulu la...letih.." ucap Nordin acuh tak acuh.

Rosli mengangguk. Nordin berlenggang, wajahnya, wajah orang kalah judi. Langkah kakinya, langkah orang mabuk todi. Dia benar-benar ingin mengosongkan fikirannya dengan masalah, sekurang-kurangnya malam ini.

Tanpa Nordin sedari, hidupnya akan dipenuhi lebih banyak masalah esok hari. Kamen rider decade juga tidak akan dapat menyelamatkan Nordin dari masalahnya ini. Siapa saja tidak boleh meramal tentang hari esok. Begitu juga Nordin. Tidurlah Nordin malam itu dengan lena tanpa gangguan untuk berhadapan dengan hari esok yang serba tidak kena.

bersambung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan