29 Jul 2010

kucing jalanan 2

"jadi apa yang perlu kita buat?" suara serak-serak basah sameon kontot memecah tembok diam itu.

tok ketua diam seketika.dia menggaru telinga yang gatal. kurap di celah ketiaknya juga digaru perlahan. tiba-tiba dia melompat ke atas baldi yang sudah terlungkup. cuba mencari tempat yang tinggi. tempat yang boleh untuknya melihat dengan lebih mesra wajah-wajah anak buahnya. dia terbatuk kecil membetulkan suara paraunya.

"aku dah buat satu keputusan," dia berhenti mengabil nafas. anak-anak buahnya setia menanti. mereka benar-benar pengikut setia.

"aku dah buat keputusan yang semua kucing yang jantan akan ikut aku menyiasat perihal suara tangisan yang misteri ini,"

"kucing betina dan kucing jantan yang belum mumaiyiz duduk diam di sini,"

kucing-kucing sekalian mengangguk tanda setuju. mereka juga sangat ingin tahu gerangan apa yang bertangis tangisan di tengah malam ini.

"lagi lima minit kita bertolak," ujar tok ketua lantas melompat turun dari buntut baldi pentas ucapannya itu.

seluruh koloni kucing jalanan tersebut bersiap-siap bagai mahu turun ke gelanggang pertempuran. ada yang mengasah kuku pada batu. ada yang menelan maajun ubat kuat. ada mengambil makanan tambahan dan bebagai lagi persiapan yang dirasakan perlu. cukup masa maka mereka bergerak turun ke arah semak di belakang tempat pembuangan sampah itu di pimpin oleh tok ketua. suara tangisan semakin nyaring tanda mereka semakin hampir. tiba-tiba, tok ketua menegakkan ekornya tinggi, sebagai isyarat supaya berhenti. telinga tok ketua bergerak-gerak, hidungnya kembang kempis mengawal nafas, basah berpeluh. dia seakan tidak percaya apa yang terlihat oleh biji matanya kini. anak-anak buah tok ketua juga msing-masing terbelalak mata mereka. mahu percaya atau mahu apa. aneh tambah ajaib.

tangisan itu tiada kedengaran lagi.


bersambung lagi>>>

nota lutut:
teringat arwah kucing saya yang suka makan derian...haha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan