15 Sep 2011

Puaskan Hatimu

Saya sangat jarang tidak berpuas hati dengan hidup saya. Sangat jarang tidak bermakna saya tidak pernah tidak berpuas hati. Mungkin pernah dan pernah lebih dari sekali. Mungkin juga banyak berkali-kali, tapi saya cuba lupakan supaya saya tidak menyusahkan hati saya.

Sejujurnya, terlintas perkara ini di dalam batu fikiran saya kerana saya baru saja tidak berpuas hati. Saya berfikir perkara ini agak lama, tetapi tidaklah sampai tidak kenyang makan dan hilang nikmat tidur.

Setelah habis sebatang rokok, saya buang rasa itu dalam tong sampah.

Kita selalu tidak berpuas hati kerana sesuatu perkara itu tidak selari dengan keinginan kita, tidak selari dengan nafsu kita. Jadi, kita sentiasa tidak senang. Hati kita tidak senang. Jadi untuk itu saya akan berpuas hati saja dengan apa yang saya terima. Sekurang-kurangnya saya masih ada masa untuk tersenyum dari mencuka bermasam muka.

P/s: "Saya" dalam repekan di atas tidaklah melambangkan diri saya. "Saya" dalam repekan di atas juga tidak mewakili sesiapa sahaja. "Saya" dalam repekan di atas adalah semata-mata saya. "kita" dalam baris kata diatas juga tidak melambangkan anda dan saya. "kita" dalam baris kata diatas adalah semata-mata "kita"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan