10 Jan 2012

Cermin (edisi jiwa)


Dia bangun dari baring dan duduk di hujung kaki katil, merenung rak kasut yang bersepah. Sarung kaki yang berbau hangit itu menjadi tumpuan matanya.

Malam telah lewat. Benar-benar lewat dan sangat lewat. Terlalu tua untuk dia persiakan waktu yang tersisa itu. Tapi matanya belum juga mahu terpejam. Hatinya pula, pada malam yang tua itu tidak senang dan asyik berbisik halus.

Hal hati itu sudah satu perkara yang menyusahkan. Kini nyamuk pula yang muncul menyanyi lagu suka gembira di telinganya. Hal nyamuk ini menambah-nambah pula kerunsingan hati Samad. Hebat bukan, binatang sekecil itu mampu menggugat tidur seorang manusia.

Matanya dipicingkan. Nyamuk di kesan. Nyamuk ditampar.

Akhirnya, nyamuk betina itu mati juga ditampar telapak tangan Samad. Darah merah memercik di tapak tangan Samad. Boleh jadi darah Samad sendiri. Dia puas. Tapi tiada pula terukir di wajahnya kepuasan itu. Kepuasan itu terganggu kembali oleh bisik-bisik halus dalam hatinya,

Peristiwa itu telah lama dijeruk peram dalam jiwanya. Dan kini telah menjadi masam dan terus merosak dirinnya.

Lebih baik aku diam saja, dari berkata-kata yang bukan-bukan lalu menoreh luka di hati orang. Bisik hati Samad pada dirinya sendiri. 

Lampu di padam lalu dia tidur. Suara dengkurnya memecah suasana hampir subuh yang bening itu. Sayup-sayup kedengaran suara bilal memanggil orang ke masjid.

Samad tinggal begitu sahaja, sebelum ada rakan yang menyepaknnya supaya bangun bersolat subuh.




bersambung>>>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan