7 Jan 2012

Samad si kanak-kanak riang 2

Segenap sudut padang mula dipenuhi dengan susuk-susuk tubuh yang bersorak-sorak dengan penuh kesukaan yang datang dari hati yang ikhlas tanpa dibuat-dibuat. 

Disebelah kanan padang pula berbaris anak-anak kecil yang memakai baju sukan yang terbahagi kepada tiga warna. Ada yang berwarna merah, ada pula yang berwarna kuning dan ada juga warna biru. Ada yang bersorak, ada yang berborak, ada yang bermain, ada yang diam, ada yang berkelahi, ada yang bergusti, dan ada pelbagai ragam yang biasanya dibuat oleh golongan bawah dua belas tahun.

Pada mulanya anak-anak kecil ini berbaris dengan elok sekali tanpa banyak kerenah dengan ketua rumah sukan berada di baris hadapan sekali sambil memegang panji rumah sukan mereka. Sibuk mengibar bendera itu tanpa pernah letih. Tetapi semua ketertiban dan keelokan perangai ini tidak kekal lama. Mereka mula berselerak dan ada yang tertolak-tertolak sehingga ada yang hampir melepasi garisan padang. Sehinggakan keadaan sudah menjadi hampir tidak terkawal lagi. Sedari perkara itu, maka sibuklah sang guru mengawal keadaan. Menjeritlah sang guru memberi arahan supaya murid-murid mengelokkan kembali perangai mereka. Ada murid yang tidak mendengar kata dan mereka diberikan satu pulasan mesra di telinga sebagai habuan. Maka diamlah murid seketika, sekurang-kurangnya untuk lima minit yang seterusnya sebelum bisa dipulas telinga itu hilang dan kembali membuat perangainya yang tidak elok itu kembali.

Sebelah kiri padang pula ada didirikan khemah untuk tetamu istimewa iaitu waibi adun kawasan melabuhkan punggungnya yang besar itu. Sementara tetamu-tetamu lain pula bertebaran di merata-rata tempat. Ada yang duduk beralas surat khabar, ada yang mengunci kepala lutut berdiri dan bermacam ragam dan fiil lagi. 

Tetamu istimewa belum pun hadir. Beliau hanya akan hadir apabila perlawanan akhir yang akan berlangsung pada keesokan harinya. sekali gus merasmikan penutupan majlis minggu kokurikulum sekolah ini. Maka khemah itu diduduki oleh pengerusi PIBG yang sudi meluangkan masa pada pagi yang harmoni itu.

"weeeeeeeeetttt......."

Kuat bunyi siulan wisel yang ditiup cikgu Kamarul itu. Serentak dengan itu bola yang bulat ditengah padang itu pun mula ditendang ke sana ke mari. Serentak dengan itu juga sorakan penyokong juga bertambah gamat.

Serentak dengan itu juga hati samad bertambah gawat. Lututnya yang kecil itu tidak henti-henti terketar. Dalam dadanya pula hanya tuhan sahaja yang tahu.

"Dup Dap Dup Dap," demikianlah bunyi hati kecilnya itu


Bersambung>>>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan