6 Mei 2011

surat khabar 2

wajah pagi di kampung yang terasing ini sangat berbeza dengan kota-kota besar. ternyata di kampung ini tiada pekikan kenderaan yang meraung-raung memuntahkan asap yang menyesakkan. tiada juga umat manusia yang berpusu-pusu, berkejar-kejaran mengejar hidup. kampung ini jauh dari semua lakonan itu.

yang ada hanyalah wajah tenang anak-anak kecil yang menuju ke sekolah. membelah kesejukan pagi untuk secangkir ilmu. mungkin ada kalanya mereka terkejar-kejar, tapi apalah sangat yang hendak dikejarkan. takkan lari sekolah itu jika dikejar sekalipun.

"hari ni lambat benar kau hantar nasi lemak abu?"

"anak aku buat hal pagi-pagi tadi, tak mahu ke sekolah pula, puas dipujuk baru mahu pergi," pak abu menyahut soalan pak ndak itu.

bakul nasi lemak ditaruh pada meja di depan warung. pada sudut kiri meja itu ada sebuah rak. tersusun helaian naskah surat khabar pada rak itu. seperti kebiasaan, seperti hari-hari sebelumnya. pak abu mencapai satu naskah bagi setiap keluaran yang berlainan. utusan satu , kosmos satu, berita hairan satu.

"masuk sekali dalam duit nasi lemak ye, pak Ndak." ujar pak abu sambil melipat-lipat helaian surat khabar itu. Pak ndak tokey warung kopi itu tersenyum sambil menganggukkan kepala.

surat khabar itu pak abu kepit di celah ketiak. dia sudah berkira-kira mahu meninggalkan warung itu. takut-takut , nanti terlewat sampai ke kebun untuk menoreh.

"kau ni abu, beli surat khabar sampai dua tiga jenis buat apa. membazir saja aku tengok. "

kata-kata lebai karim ini mematikan langkah pak abu. pak abu cuba untuk mengukir senyuman.

"hey abu, setahu aku kau ni bukan pandai membaca pun. kau beli banyak-banyak buat apa. nak buat sarung buah pisang ke. kah kah kah?" sampuk din cabang pula.

din cabang dan lebai karim ketawa besar. kata-kata din cabang itu benar-benar menggeletek hati mereka.kopiah lebai karim entah tercampak kemana sudah. pak abu sudah bertukar air mukanya. kurang senang dengan kata-kata itu. juga kurang senang dengan ketawa yang terbarai itu.

"aku beli untuk anak-anak aku, anak-anak aku tahu membaca."

pak abu pun pergi tidak menoleh lagi. ketawa mereka terus berbunga. dalam menahan senak ketawa itu din cabang berkata lagi.

"anak ngan bapak bukan 2 kali 5 je ke..kah kah kah," mereka ketawa dan terus ketawa.

pak Ndak yang melihat dari jauh hanya mampu menggeleng kepala.


bersambung>>>>

2 ulasan:

  1. lari topik sket, tapi tajuk still surat khabar.

    aku skrg ni nak beli surat khabar pun malas. sebab apa? 90 peratus berita dalam tu duk menangkan kerajaan, semua cerita kerajaan buat apa?

    huhu

    BalasPadam