16 Mei 2011

ketagihan

karim seorang penulis blog yang tidak punya nama. dia suka menulis kerana dia suka menulis. itu sahaja. tidak ada yang lebih dan tidak ada yang kurang.

dan pada satu hari, dia mula menulis satu cerita mengenai pergolakan jiwa seorang perokok. pergolakan jiwa seorang perokok yang melambangkan jiwanya sendiri. kerana karim juga seorang perokok. ceritanya yang baru ditulis itu kira-kira berbunyi begini :



2 hari saudara semua. dua hari kalau perut tidak disumbat nasi, boleh merana menahan lapar. dalam dua hari ini seorang kekasih setia pasti berendam dengan rindu gelora jika tidak bersua mata.

2 hari yang terasa begitu lama. 2 hari berpisah jiwa dan raga.
sudah dua hari Popo tidak bersua dengan kekasih hatinya. ahh..kekasih mana yang sanggup berjauhan padahal setiap hari berjumpa. Popo sebenarnya sudah tiada tertahan. dua hari dalam hidup popo yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

popo pejam mata rapat. cuba berfikir-fikir. cuba mencari cahaya di dalam kegelapan matanya itu. nafasnya mendesah laju.

otak popo diracuni barangkali. kekasih apa itu, kekasih yang sanggup meracuni diri. itu bukan kekasih. jauh sekali teman. tinggalkan sahaja.

popo sedar. popo juga percaya. tetapi ada satu perkara yang tidak kena.......



karim berhenti menulis. dia kematian idea. karim menyandarkan badan pada kerusi dan dia menghidupkan sebatang sigaret. dengan sigaret yang masih tersepit di celah jarinya. karim kembali menyambung tulisan hingga ke akhir:



.........................popo akhirnya sedar rokok itu banyak membinasakan hidupnya. jika benar sekalipun rokok itu pernah menemani hampir separuh dari usianya. maka separuh usianya itu telah dirosakkan oleh rokok-rokok itu. sia-sia dan kosong semata-mata.

dengan bersaksikan kotak-kotak rokok kosong yang bergelimpangan, habuk-habuk rokok yang bersisa di atas meja. popo bersumpah pada dirinya bahawa dua hari yang menyeksakan ini akan menjadi dua tahun, menjadi dua dekad, menjadi dua abad ...kalauboleh sampai mati hidupnya berpisah dengan rokok. itu satu keputusan yang padu telah disolusikan oleh popo.



karim tersenyum. siap juga tulisannya itu. dengan bangga karim meraikannya dengan sebatang lagi rokok. ya, hanya perokok mengenal perokok.




notakaki: dua hari der...ingat senang ke.

3 ulasan:

  1. semoga acu kuat semangat.dan teruskn usaha.good job('',)keh3..

    BalasPadam
  2. susah bro. aku da try. sminggu je. pastu berair je.

    BalasPadam
  3. kakai: haha...

    amir : seriua berair der...jenuh aku telan segala bagai coklat...tdo memanjang aku mggu ni..hehe

    BalasPadam