11 Feb 2012

jiwa

Hawa petang itu panas. Angin benar-benar mati. Dalam terik suluhan mentari itu, anak-anak kecil berbaju sukan itu berlari riang di atas dataran kejat yang berlogam maya tanpa menghiraukan panas mentari dan jerih peluh yang menitis.

DAMM..

Sebiji bola baling melayang dan melantun di atas bumbung kereta persona milik cikgu Ismail. 

"hoi, " jerit cikgu Ismail.

Anak kecil itu tertunduk-tunduk datang mengambil bola. Berlalu pergi tanpa meluahkan sebarang ucapan. Cuma lirikan matanya sahaja mengatakan maaf. Cikgu ismail tersenyum. Dia kembali menyambung tulisannya pada buku tebal, sambil-sambil menunggu loceng pulang berbunyi.

"Panas cuaca petang ni cikgu," tegur seorang guru muda sambil menghulurkan tangan dan terus duduk menghadap Cikgu Ismail di bawah gazebo kecil berbumbung minang itu.

"Haah," 

"tulis apa cikgu,"

"rph,"

"ohhh.."

Guru muda itu diam. Dia memandang anak-anak kecil yang sibuk bermain bola baling di atas dataran kejat. Kejap-kejap mereka ketawa kejap-kejap bergaduh. Sesekali guru muda itu mengerling juga apa yang di tulis cikgu Ismail. Kemudian matanya lari kembali kepada anak-anak yang bermain itu. 

Milisaat kemudian, buku tebal itu disumbat ke dalam beg hitam tanpa jenama. Cikgu Ismail turut serta bersama guru muda membuang pandang ke arah anak kecil yang berlari. Matanya, kerut diwajahnya, sarat sejuta fikir.

"payah nak kawal budak-budak ni kan, cikgu. Buas sangat, banyak makan gula barangkali" guru muda membuka diskusi santai.

"Memang nakal, tapi kau kena pandai cari kuncinya, kena cara, budak tu semuanya boleh diajar dengan baik... ha ha" balas cikgu ismail. Bernoktah ketawa dihujung bicara.

"Saya dah tak tahan tadi, seorang budak dah saya cubit hari ni, nakal sangat," 

"ish kamu ni, tak elok macam tu. kalau boleh jangan sentuh pun fizikal budak-budak ni,"

"habis tu nak buat macam mana cikgu?"

"Budak lagi seronok kalau kamu nak pukul mereka, lagi pula mereka semua ni dah biasa dengan hukuman macam tu,"

Guru muda melopong tidak faham.

"kau sentuh jiwa mereka," tegas cikgu ismail.

Seraya itu, loceng pun berbunyi. Dan suasana pun hingar dengan sorak-sorai anak-anak kecil yang kegembiraan. Cikgu ismail meminta diri untuk pulang.

"aku balik dulu," ujar cikgu ismail.

Guru muda mengangguk dengan mulut masih terlopong. Sekolah jadi sunyi, guru muda mahu pulang. Tatapi masih terlopong tak mahu tertutup. Guru muda putus harap, lalu dia pun pulanglah dalam keadaan melopong itu. 

Khabarnya, lama juga mulutnya melopong begitu sampai menitis-nitis air liur. Sampai terpaksa di rawat di hospital PPUM. Cukup sebulan barulah di sihat. Tetapi rahsia menyentuh jiwa anak-anak kecil ini tidak pula dia dapat selongkar, kerana sekembalinya dia ke sekolah itu cikgu ismail sudah berpindah ke sekolah lain.

Demikian lah hikayat menyentuh jiwaaa...

TAMMAT



NOTA: cerita ini tiada kaitan dengan sesiapa pun. Watak yang ada tidaklah pula mewakili sesiapa juga yang bernyawa ataupun tidak bernyawa. Jika kedapatan sebarang persamaan kisah dengan sebarang jalan kehidupan manusia yang lain, ternyatalah itu semua satu ketidaksengajaan semata. cerita ditulis sekadar untuk dibaca, yang elok silalah dibuat teladan, manakala yang tidak elok molek pula dijadikan garis sempadan. Dibuat panduan dalam menjalani kehidupan






2 ulasan:

  1. memang susah nak sentuh jiwa budak2.. Bagus betul cikgu Ismail. Biasanya, cikgu yg dah tak tahan marah, memang murid dah makan pelempang. Ni jenis dera jiwa. he he

    BalasPadam
  2. lejen cikgu ismail ni...haha

    BalasPadam