4 Apr 2010

lubang-lubang masyarakat

Cuti hujung minggu ini aku balik kampung. Sengaja balik, aku berhajat nak tengok projek abang-abang aku sodok tanah ayah aku. Menurut mak aku, brader-brader aku nak tanam getah.Menggantikan usaha ayah aku yang terbengkalai 3 tahun lepas. Terbengkalai kerana kekurangan dana dan kudrat. Menurut brader-brader aku sebelum getah besar, mereka berencana nak tanam pisang dahulu.

Udara di kampung cukup hangat. Dalam kehangatan itu tiba-tiba sahaja hujan akan turun. kemudian hangat kembali. Memetik kata-kata berita kaji cuaca di selamat pagi malaysia "Cuaca sekarang tidak menentu".

Lepas zohor, dalam kehangatan petang yang memang sedap kalau layan tidur di bawah kipas angin berkelajuan lima itu, aku tabahkan hati untuk pergi melihat kawasan tanah yang brader-brader aku sodok itu. Setelah meredah jalan ladang yang berliku aku sampai juga ke destinasi yang dituju. Boleh tahan cina Jerantut yang mengendali jentera tolak ni bekerja. Baru semalam mula kerja hari ini sudah hampir semua keluasan tanah diratahnya. Udara dekat kawasan ni lagi hangat. Almaklumlah, semua pokok dah menyembah bunyi. Cahaya matahari menikam-nikam kulit aku dan brader-brader aku. Panas bukan main. Ditambah pula dengan api yang sedang marak membakar batang-batang kayu dan daun. Memang terasa macam di panggang. Sesekali angin dari barat bertiup. Angin itu tidak menyejukkan sedikit pun, malahan makin memberi kuasa kepada sang api untuk terus marak. melihat api yang mejulang tinggi itu, membuat aku terfikir bagaimana pula panas neraka jahanam nanti.

Cukup setakat itu cerita perihal ladang, cuaca dan api. Bukan ini isi yang utama. Sekadar penghias cerita yang berjela-jela.

Oleh kerana hawa yang sangat panas itu. Abang aku yang tertua telah bertitah kapada aku.

"cu...ambik duit ni, pergi beli air nyior.." sambil menghulurkan kpingan kertas berwarna daun.

Aku buat muka pelik. Siapa pula yang berjual air kelapa dalam kampung aku ini, otak aku ligat berfikir. Duit yang dihulur belum aku sambut.

"nak beli kat mana..ada orang jual ke?" tanya aku. Benar-benar tidak tahu dan ingin tahu.

"lah...tak tahu ke. Kan ada budak meniaga kat depan sekolah rendah tu. betul-betul kat tiang trafik light tu.." jelas abang aku yang kedua tertua.

Aku mengangguk tanda sudah faham. Duit yang dihulur pun bertukar tangan. Aku terus menapak pergi. Perjalanan untuk ke tempat yang dimaksudkan oleh kedua abang aku itu tidak sejauh mana. Sebatang rokok dunhill dihisap, aku sudah berada di hadapan gerai jual air kelapa itu.

" Assalamualaikum," aku memberi salam sambil tersengih dan mengangkat tangan kanan. Tangan kiri aku masih memegang puntung rokok yang bersisa.

"waalaikumussalam..." hampir serentak ketiga-tiga pemuda yang berteduh di bawah payung besar berwarna hijau putih itu memulangkan ucap selamat kepada aku. Dihadapan kedai mereka berlonggok tiga tandan buah kelapa. Aku mengagak kelapa itu dari spesies kelapa pandan. Tidak salah lagi memang ketiga-tiga pemuda ini berjual air kelapa.

"ada lagi air nyior, Gasket?" soalan bodoh sengaja ditanya oleh aku kepada salah seorang pemuda itu yang bernama Gasket. Aku tersengih.

"aok...boleh tanye lagi...ni ha penuh lagi dua tong ni" ujar Gasket sambil tangannya mengacu ke arah tong air di hadapannya.

"bagilah air nyior empat bungkus...ni keropok ni jual sekali ke?" aku bertanya dan mereka mengangguk. Juga hampir serentak.

"bagi la empat ringgit" pinta aku.

Gasket pun sibuk membungkus air dan keropok sambil dibantu oleh sorang rakannya. Rakannya yang seorang lagi sedang asyik menyedut asap tembakau sambil tangan kanan lincah bermain game ular di dalam telefon mudah alihnya. Sambil menuggu tempahan aku disiapkan aku memandang sekeliling. Melihat kedudukan gerai jualan mereka ini. Betul-betul di bibir jalan raya. Betul-betul menumpang di bawah tiang lampu isyarat. Satu-satunya lampu isyarat di kampung aku yang hanya berwarna merah apabila ada budak sekolah pulang dari sekolah menyeberangi jalan.

"pasal korang berniaga sini, bukan ke banyak gerai kosong dekat hujung sana?" tangan aku menunjuk ke arah yang dimaksudkan. Arah itu ialah simpang utama masuk ke kampung aku. Disitu juga menjadi tapak pasar malam pada hari rabu. Tiada bezanya dengan disni. Betul-betul di tepi jalan utama untuk ke Jerantut dan Jengka. Malahan lebih selesa lagi. Siap dengan bumbung dan ruang untuk berjualan.

"gerai tu smua dah ada nama dah," Gasket menjawab pertanyaan sambil meletakkan bungkusan air betul-betul dihadapan aku. Suaranya agak mendatar. Ada nada kekecewaan.

"bior betul...aku tengok kosong je, takde pun orang meniaga." soal aku, tiada niat mengcungkil rahsia. Sekadar mahu tahu.

" Nak penuh gone weh. Gerai tu semua dah ada tuan. Tapi tuan nak nama je. Siapa nak pakai kena sewa dengan dorang. Gerai tu kroni-kroni yang punya. Dorang nak cari duit mudah je. Padahal dorang tak sewa pun dengan MDJ. Penguatkuasa MDJ pun lembab stokin. Tau cangkul masuk kocek jek!" panjang lebar rakan Gasket berkhutbah. Nama gelarannya Hasan Puwaka.

Aku terdiam sejenak. Barangkali ada benarnya kata-kata Hasan Puwaka itu.

"oh, macam tu" aku sekadar mengiakan luahan rasa seorang peniaga muda yang kuat semangatnya itu.

Aku menghulurkan wang sebanyak lapan ringgit. Barang jualan bertukar tangan. Aku terus meminta diri.

"balik dulu, assalamualaikum" ucap aku,

"waalaikumussalam," jawab mereka sambil menganggukkan kepala.

Sambil menunggang motorsikal aku menyedut sedikit air kelapa buat membasah tekak. Tiba-tiba aku teringatkan Gasket dan rakan-rakannya. Aku menggelengkan kepala apabila terkenang kata-kata Hasan Puwaka tadi. Sampai bila yang ada kroni sahaja yang akan mendapat bantuan. Sepatutnya yang benar-benar layak dan mahu berusahalah perlu dibantu.

Aku terus menunggang perlahan motorsikal melalui jalan yang berlubang-lubang macam bentuk muka bumi bulan. Sampai bila jalan ini akan terus berlubang, aku tak tahu.

Tammat

4 ulasan:

  1. tggu aq jd yb kt tempat ko t aku turap jalan ea...tp ko kena la undi aku..haha..

    BalasPadam
  2. hmm skrg ni susah bro. lg2 yg melibatkan hal kerajaan, xda kabel mmg susah nak carik makan..

    kalau bab meniaga pulak. cina la pegang..

    hmmm

    BalasPadam
  3. kakai: nati pru 13 aku calon nama ko parti Cap Kunci

    amir: 2 pasal bro, aku tgok pemuda melayu bukan xde usaha , cuma x diberi peluang jek...

    BalasPadam
  4. erkk..hmm..pelik la..npe mesti cap kunci??nape mesti kunci?kompius3~

    BalasPadam