15 Apr 2010

sembang kosong

Aku baru turun dari bas. Kaki aku baru cecah muka bumi jerantut. Sengal dan pijar kat kaki aku tak hilang lagi. Pinggang aku terasa lenguh. Struktur lebuhraya pantai timur yang tidak rata hampir-hampir meranapkan struktur tulang pinggang aku. Aku menggerakkan badan ke kiri, ke kanan. Enak rasanya berbuat begitu. Aku usha kiri, aku usha kanan. Lengang dan hambar. Menurut pengalaman aku, stesen bas ni cuma meriah hanya pada tiga hari iaitu hari jumaat, hari sabtu dan hari ahad. Sabtu dan ahad kerana hari itu hari cuti dan hari jumaat kerana selalunya budak sekolah yang duduk dekat asrama akan balik kampung. Maka penuhlah wajah-wajah remaja di stesen bas ini.

Tapi hari ini tiada sesiapa. Aku tak kisah suasana hambar dan suram macam ni. Aku lebih suka. Lebih aman dan tenteram. Aku melangkah dari tepi bas. Ke sebatang pokok yang besar berbunga kuning betul-betul dekat tepi stesen bas. Aku duduk. Cuba untuk menyelesakan diri. Aku cucuh sebatang rokok. Cuba untuk menikmati setiap saat yang ada. Tiba-tiba...

"cait..."aku melompat dan terkejut. Seekor semut berkaler hitam dari spesies yang aku tak tahu telah mencabuli bontot dan kaki aku. Sakitnya cuma sebentar, cuma gatalnya yang berkekalan lebih lama. Baru aku nak layan blues di bawah pokok besar berbunga kuning dah ada makhluk yang potong stim.


Aku capai beg corak askar aku. Sambil itu, sekilas aku terpandang sarang semut hitam yang dah penyek kena penangan punggung aku. Banyak nyawa rakyatt semut itu yang melayang. Aku terus berlalu, meninggalkan cerita malang semut-semut itu. Aku menuju ke bangku-bangku yang tersedia kosong. Aku bersila panggung sambil menonton apa-apa sahaja yang lalu lalang di hadapan aku. Tiba-tiba sekali lagi....

"lu tunggu sapa," sorang apek tua tegur aku sambil menjolok tulang rusuk aku. Aku terkejut. Dia tersenyum dan terus duduk dekat sebelah aku. Juga bersila panggung. Pada ketiak kirinya terselit surat khabar berbahasa cina.

"tunggu bas balik kampung la." aku jawab. Berbunyi seperti apek tua itu juga.

"lu kampung mana?" dia tanya lagi. Tangan dan matanya sibuk membelek tiket nombor ekor. Mungkin baru beli.

"kampung saya dekat pulau tawar," aku cuba bersopan santun dengan orang yang lebih dewasa.

"oh..." dia mengangguk dua tiga kali.

Diam seketika.Sayup-sayup kedengaran enjin bas ke Benta menderu meninggalkan kawasan stesen bas. Apek tua itu sibuk menyelak surat khabar. Tak tahu apa yang di bacanya. Laju sangat dia belek. Tak mungkin dia boleh baca selaju tu. Habis setiap muka surat khabar itu dibeleknya. Dia kembali bersuara.

"Lu tau tak?" soal apek tua pada aku. Muka dia agak serius.

"tak tahu?" jawab aku pendek.

"Siapa orang paling kaya sekarang kat Malaysia?" dia tanya aku sambil angkat kening. Soalan ini aku rasa aku boleh jawab.

"Robert Kwok," aku jawab sambil garu kepala. Aku tak pasti sangat jawapan aku betul ke salah. Apek tua angguk kepala, tanda setuju.

"Lu rasa, dalam seploh Billionaire kat malaysia, berapa orang, orang Melayu?" dia tanya aku soalan cepumas pulak. Aku angkat bahu tanda tak tahu.

" sorang saja maaa.." jari telunjuknya diacu-acu ke udara.

Aku masih terdiam. Membiarkan apek tua terus bersuara.

"Tapi lu jangan bimbang la, wa rasa orang melayu sekarang sudah ramai kaya wo..lagi ramai yang kaya pada bangsa lain... tapi dia orang tak masuk senarai saja." katanya sambil tersenyum. Aku juga tersenyum. Entah betul entah tidak. Penyedap hati barangkali.

Aku dan apek tua sama-sama terdiam. Tiba-tiba buat kali ketiga...

"lu ada rokok tak, gua nak sebatang.." pinta apek tua sambil menadah tangan kanan ke arah aku. Aku angguk dan hulur kotak rokok Dunhill 14's yang dah penyek.
Aku senyum manis. Aku teringat kata-kata ketua warden asrama aku dulu masa aku sekolah menengah. 'Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima,' terngiang-ngiang suara ketua warden kat telinga aku..

dah habis...

P/s: tiada kena mengena dengan sesiapa

2 ulasan:

  1. apek2 tu mcm tahu2 je yg pn maimunah bru tnye menda ni kt kelas HE..haha~

    BalasPadam
  2. tu r pasal...pelik gak aku...hehe

    BalasPadam