7 Jul 2010

jalan para pemuda (jangan bersedih) 2

Pagi itu masih dara. Pagi yang belum dicabuli oleh suara jentera dan suara manusia. Nordin bangun awal, bersiap-siap untuk mencari kerja lagi dan lagi. Waktu itu azan subuh masih belum berkumandang. Brader rosli masih kaku terdampar diatas tilam. Masih malu-malu untuk bangun.

menunggu azan subuh, Nordin mencucuh sebatang rokok di luar rumah. kesejukan pagi yang masih dara itu memeluk tubuh nordin. Sesekali dia tergigil, mengetap-ngetap gigi. dalam suasana tenang dann sunyi itu,Nordin cuba berkira-kira di dalam kepalanya. Kemana pula hendak bertaruh untung nasibnya hari ini.

di dalam rumah kedengaran air berdeburan. Brader rosli sudah bangun barangkali. pembesar suara surau sudah mula mengalunkan selawat dan beberapa ketika selepas itu, azan pun berkumandang memecah kesunyian pagi. serentak itu, nordin cepat-cepat masuk ke dalam rumah.

"kemana hari ni?" tanya brader rosli selesai mereka solat berjemaah.

"entah,, tengok la nanti macam mana," nordin tersenyum.

masa terus berlalu. lampu-lampu di jalanan yang menerangi malam terpadam satu persatu. diganti dengan limpahan cahaya garis-garis merah jingga yang mula memanjat langit di ufuk timur. suasana mula bising dengan suara kenderaan yang membanjiri jalanan.

Nordin sudah siap dengan seragamnya. siap dengan tali leher. dan kasut kulit yang dipinjam dari teman di kampung. Namun, Nordin masih berasa belum sempurna hidupnya pagi itu. Dia masih tercari-cari sesuatu. habis seluruh rumah itu digeledahnya. Dia mula kalut. wajahnya tidak tenang. Brader rosli memerhatikan sahaja gelagat anak muda ini.

"kau cari apa din, mari la makan nasi lemak ni dulu.." cuba untuk menenangkan Nordin yang gelisah.

"abang ada jumpa fail merah saya tak?" soalan itu ditanya tanpa menoleh ke arah brader li.

"tak," jelas jawapan Brader rosli. dia terus tenang mennyudahkan hidangan dihadapannya. sesekali dia menjeling juga ke arah nordin.

Nordin sudah letih mencari. dia mengeluh berat dan berjalan perlahan-lahan ke arah brder li yang sudah selesai bersarapan.

"jumpa?"

"tak,"

"ada mende dalam fail tu?"

"ada semua benda bang, sijil,resume...semua bang, mati saya bang,"

Diam seketika. perlahan-lahan nordin menbuka bungkusan nasi lemak yang masih suam-suam kuku itu. Pada wajahnya terlukis seribu garis kebimbangan dan kegusaran. perlahan-lahan dia menyuap kepal-kepal nasi ke dalam mulutnya.

"mana ko letak semalam?"

Nordin diam. Otaknya ligat berfikir. tangannya berhenti menyuap. Mulutnya masih mengunyah sisa nasi yang belum habis ditelan.

"ha'ah....tertinggal kat kedai burger abang semalam, Allahuakbar"

nordin bingkas bangun. nasi yang masih bersisa ditolak ke bawah tudung saji.

"eh, makan dulu bagi habis.."

"tak sempat dah bang, nanti hilang pulak," jawab nordin.

"nanti dulu, jom naik motor aku, aku hantar,"

sewaktu mereka tiba di tempat Brader rosli meniaga. matahari sudah menampakkan wajah girangnya. agak garang cahaya matahari pagi itu, tapi masih nyaman.



bersambung

1 ulasan:

  1. germany kalah..haha-dari dak kelas kau yg sgt baik..haha

    BalasPadam