2 Mac 2011

anak

sejuk malam itu menikam-nikam hingga ke tulang hitam. embun mula menitik-nitik membasahi bumi yang diselimuti gelap malam. kegelapan malam dan kesunyian itu mula memagut-magut jiwa kudin.

kesunyian, keseorangan adalah penderitaan yang amat dalam untuk dilihat mata kasar. dan jika dibiarkan boleh memunah jiwa. kudin sendiri tidak mahu kesunyian. tidak mahu keseorangan. tapi hari ini dia terpaksa juga. dirinya sudah lelah untuk bersabar. sabarnya sudah musnah dimakan api amarah.

kudin memasang telinga. sekali sekala cengkerik dan sang pungguk bersahutan. tetapi sedikitpun tidak menghiburkan dan mengubat kesunyian Kudin. kesunyian terus bertambah sunyi, malahan bercampur seram.

kudin diam di celah busut tua betul-betul ditengah kebun getah yang diusahakannya dengan sepenuh hatinya itu. matanya tertancap kemas ke arah pagar kayu leban yang terpacak utuh di hadapannya. sekejap-sekejap dia memicingkan matanya. namun mata tuanya hanya mampu melihat latar malam yang penuh dengan warna hitam.

kudin tidak akan lepaskan sesiapa pun kalau ada yang mahu memokah pagar kayu leban dan memulas pucuk anak getahnya malam ini. anak getahnya yang di beli dengan harga RM 2.80 itu di sayanginya lebih dari dirinya sendiri. itulah nekad kudin malam ini, tiada belok-belok lagi.

kudin merenung langit malam yang tiada berbulan. renungan kosong itu membawa ingatannya kepada perbualannya dengan isterinya petang tadi.

"aku malu ada anak serupa si abu itu," berat kudin melepaskan keluhannya.

mak limah cuma diam. mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.



bersambung>>




3 ulasan: