19 Mac 2011

anak 3

sejuk malam itu menikam-nikam tubuh kudin. kesejukan sebegitu rupa, ditambah pula duduk terlalu lama merupakan beban yang sangat berat buat tubuh tuanya. kakinya diluruskan. senapang patah perlahan-lahan di sandarkan pada busut anai-anai. lutut yang sudah tua itu di ketuk-ketuk dengan penumbuk kanan. kudin mengeluh berat.

"kau nak jadi apa abu? penat-penat aku berhabis duit sekolahkan kau sampai masuk U. tapi, tak sempat habis U, kau balik rumah, nak berenti. mudah jawapan kau, kau dah ada keputusan muktamad kononnya."

abu diam dan tunduk memandang nasi di dalam pinggan. perlahan-lahan kepal nasi itu disumbat ke dalam rongga mulutnya. mak limah di sisi diam sahaja, tak berani hendak bersuara.

"sekarang kau mahu jadi apa, tahu pula balik rumah hendak memerut. bukan kau pandai nak bagi seringgit dua dekat aku,"

baran kudin pada petang itu tidak tertahan-tahan lagi. semuanya dihamburkan. abu serupa tadi juga, merenung kosong ke dalam pinggan, menyumbat mulut dengan nasi yang sudah hilang rasa enak.

kudin menampar pipi yang dijamah nyamuk. tamparannya tersasar, nyamuk terbang dan cuma pipinya sahaja yang sakit. dia bingkas bangun berdiri. kaki, pinggang dan tangan di kejang-kejangkan. berbunyi segala sendi yang ada ditubuhnya.

matanya meliar menjamah seluruh ceruk kebunnya. kelihatan, semuanya ditutupi kegelapan. kudin menyuluh dengan lampu picit ke setiap penjuru pagar. haram seekor binatang perosak pun tidak berbayang. kerbau tidak ada. babi pun tidak ada. beruk dan kera apatah lagi.

"babi betul...barangkali binatang ini semua sudah tahu aku menunggu di sini malam ini," kudin berbicara sendiri.

rokok pucuk di pasang pada bibirnya. hisap dan hembus. asap rokok itu berputar-putar dan semakin hilang dihembus angin malam. dan ingatan kudin turut berputar-putar kembali.


bersambung>>>

1 ulasan: