6 Sep 2011

garam

anak saudara (umur darjah empat sekolah kebangsaan)

bapa saudara (45, kerja kerajaan, rock, sempoi, masih bujang)

latar tempat: di tebing sungai pahang, kuala salan.

latar masa: pukul 12.30 tengah hari, niat hati mahu memancing, harapan dijiwa mahu rentap dengan toman atau belida.




MAKA CERITA PUN BERMULA.

Anak saudara: pak cu, tak baik buang sampah merata-rata.

Bapa saudara: (menjegilkan mata, telinga merah, mulut rasa mahu meludah) kau ni dah lama hidup nak nasihat aku. Aku lebih dulu makan garam, jangan pandai-pandai nak nasihat aku.

Anak saudara : (diam terkedu) banyak ke pak cu makan garam tu.

Bapa saudara : (menahan gelak bercampur dengan marah-marah sayang pada anak saudara) Apa soalan kau tanya ni, buat lawak betul. haha. Kalau nak banding umur aku dan kau, memang banyak dah garam aku makan. Dah berlori-lori dah aku rasa. hahaha (ketawa sambil menahan perut gendut yang ikut sama ketawa)

Anak saudara : (senyum sinis) ohhh, patutlah kena darah tinggi.

Bapa saudara : Apa kau cakap, aku campak kau kat sungai pahang ni. haha.

MELAWAK KASAR TIDAK MEMUTUSKAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN YANG ERAT.


P/S: pengalaman ada banyak, pengalaman pahit, pengalaman menyeronokkan, pengalaman yang teruk, baik, henyut, mudarat, gila, pengalaman buat jahat, macam-macam. jangan sebab pengalaman yang banyak kita menolak nasihat yang baik dari orang tiada pengalaman.

2 ulasan:

  1. aku plak tak berani nak menyindir bapak aku. ego bukan main kuat! haha

    BalasPadam
  2. haha...bapak2 ni dia punya angin lain mcm sikit ..

    BalasPadam