4 Sep 2011

KAYA-kisahpendekdihari-RAYA

Hari raya keenam. Bulan jelas berbentuk sabit kecil di langit barat. Sekejap-sekejap tenggelam ditelan awan malam. Bergema di langit, bunyi mercun meletup-letup galak berbunyi. sunyi sebentar, dan kemudian galak kembali. Kadang kuat, kadang perlahan. Isteri Samad yang terkejut-kejut, mencarut-carut di dapur.

Samad menggulung tembakau di muka pintu dapur. Kos sara hidup meningkat, Samad terpaksa akur dengan perkara kos sara hidup itu. Kalau teringin sangat, rokok di dalam kotak berjenama mahal itu dibeli juga . Tetapi itu sangat jarang. Rokok pucuk tembakau jawa inilah yang selalu.

"kaya belaka sedara abang tu Mah tengok, kereta besar, baju lawa..." tenggelam begitu saja suaran isterinya. carutnya juga tenggelam. Mulut sedang penuh dengan pulut. Ketupat palas disental dengan rendang kering. Dia khayal seketika menikmati hidangan itu.

Samad korek daging rendang di celah gigi guna jari. Tak dapat, Samad korek lagi pakai lidi penyapu. Diludahnya keluar. Baru rokok dinyalakan. Kata-kata isterinya itu dibiarkan saja, hanyut bersama asap rokok pucuk tembakau jawa yang dipukul semilir malam.

"kalau la kita kaya macam tu....raya ke london la kita ye bang," hampir mahu tersembur pulut dan rendang. tapi cepat-cepat ditahan. dijolok dengan air kopi pekat, segera pulut itu turun ke perut.

Samad berpaling pada isterinya. Samad tatap wajah isterinya yang cantik itu. Kalau tidak cantik masakan dahulu samad gila bayang. Dia tersenyum, isterinya juga tersenyum.

Samad pandang keliling.

"aku juga kaya, kita juga kaya," tegas benar kata-kata Samad.

"kaya apa bang, jangan nak merrepek." Semah hampir ketawa. Nyaris, lagi sekali pulut mahu tersembur.

"aku kaya dengan kebahagian, lihat anak-anak kita sihat-sihat semua, cukup makan. Rumah kecil kita cukup untuk kita mendiaminya. hidup kita tak pernah lebih..." Samad berhenti di situ.

"walaupun banyak yang kurang, yang penting kita bahagia, kekayaan harta belum tentu mampu membeli kebahagian kita ini. Kita patut bersyukur. Itulah kekayaan aku dan kau," Semangat Samad lain benar malam itu.

"Dah macam ustaz dah abang ni," semah tersenyum manja.

"abang dengar tazkirah kat surau, maghrib tadi," Samad juga tersenyum lebih manja lagi.

Suasana tiba-tiba sepi. Samad bangun berdiri. Dijenguk ke ruang tamu, lima anaknya menonton tivi, tiga telah hanyut dibuai mimpi. lagi empat anak perempuan sudah tidur di dalam bilik. Yang kecil sekali sudah mabuk susu di dalam buai.

"anak-anak dah tidur mah," lembut suara samad.

"sekejap," isterinya mengemas pinggan dan berkumur di sinki.

Malam ini malam keenam raya. Sebulan sudah berpuasa, tak salah meraikan kemenangan untuk perjuangan sebulan. Samad raikan kemenangan dengan menambah kekayaan. Barangkali raya tahun depan samad akan Bertambah kaya, bertambah anak, dan bertambah kos sara hidup.

samad tak kisah, semah pun tak kisah. Inilah "kekayaan" mereka. Bergudang duit pun memang tiada orang mampu beli.


SELAMAT HARI RAYA

3 ulasan:

  1. anak samad ada 13 kan...yang sulong umur berapa..???

    BalasPadam
  2. Watak 'samad' watak 'evergreen'..heheh

    BalasPadam
  3. halip; aku kira ada 10 jek...hehe

    farhana sukre: haha...

    BalasPadam