26 Jul 2009

cerita dua brader pemandu teksi yang berbeza

Lebih kurang minggu lepas, aku dengan rakan seperjuangan aku, Pak Long pergi buang undi untuk pilih budak-budak maktab aku untuk jadi JPP (jawatankuasa perwakilan pelajar). Masa tu waktu tutorial, lepas tu takde kuliah pulak. Nak jadi cerita elaun untuk semester ni dah masuk ,maknanya memang budak-budak maktab tengah kaya-raya la sekarang nih. Pak long pandang muka aku, "Wei jom pegi Low Yat, aku nak cari external hardisk la". Aku pun senyum je la. Aku tengok jam dekat telefon genggam aku, baru pukul 12, awal lagi."Boleh jugak". Aku jawab. Serius.

Lepas tu bermula perjalanan kami nak ke Plaza Low Yat yang menjadi lubuk barang berteknologi tinggi di kota raya kuala lumpur ni. Dalam perjalanan menuruni tangga nak ke jalan besar dekat tepi stadium hoki kuala lumpur, aku tanya kat Pak Long, "Wei, kita ni nak naik train ke??? bosan la naik train jom kita try naik teksi pulak," aku saja je bagi cadangan yang tak best. Pak Long pandang muka aku. Lepas tu dia pandang jari jemari dia. Dah mula berkira-kira la tu. lebih kurang dua minit aku tengok dia kira tambang mana untung naik train atau naik teksi, lepas tu dia renung-renung dalam-dalam kat mata aku, "Kalau ada seorang lagi, baru la untung naik teksi,"

Tiba-tiba di kejauhan aku nampak Damanhuri, aku menjerit " Wei, nak kemana???". Damanhuri tersentak seraya menyahut, "Nak ke Low Yat, nak ikut??? jom la." Damanhuri melawak, ". Pak long membalas "Molek sangat la tu kita orang nak ke sana jugak, jom la sekali."

Aku malas nak panjang cerita , jadi kami pun duduk bertinggung kat tepi perhentian bas tu sambil melambai-lambai tangan menahan teksi yang memang banyak kat bandaraya ni. Tak lama pun tunggu. Lebih kurang lima minit dah sampai sebijik teksi. Aku bukak pintu depan. Drebar tu pun tanya aku nak kemana. Aku pun jawab la nak ke low yat. Dia wat muka macam berfikir panjang. Lepas tu dia pandang balik muka aku. Dia senyum. "Boleh," kata dia.

Di dalam perut teksi tu aku duduk kat depan sekali. Dua orang lagi member aku duduk kat belakang. Takkan la nak duduk kat depan jugak macam iklan Grand livina tu kan. Aku tenung muka brader drebar teksi ni. Nampak macam peramah. Boleh ajak sembang kot fikir aku. dalam seminit dua tu keempat-empat manusia di dalam perut teksi tu ibarat berada dalam dunia yang berbeza. Aku memang tak boleh blah dengan situasi macam ni. Kena ambil langkah pertama ni. Aku tak tunggu lama, kena gak ajak sembang ni. Soalan pertama aku pada drebar tu bukanlah bertanya nama. Tapi aku tanya tentang jumlah pelanggan yang dia dapat hari ni. Dia pun muka sedih.
" Tak seberapa la dik, orang dah tak berapa minat naik teksi dah." Pastu macam-macam cerita pun keluar. Cerita pasal kesesakan lalu lintas. Cerita pasal hak milik teksi. Cerita pasal adik beradik brader drebar teksi. Cerita pasal nak bayar sewa teksi. Cerita pasal sultan. Pendek cerita, keseluruhannya memang cerita kesusahan hidup brader drebar teksi ni. Aku pun naik kasihan pulak dengar luahan perasaan brader tu. Tapi nak buat macam mana. Aku bukan wakil rakyat yang nak bina negara kebajikan. Aku cuma rakyat biasa yang cukup makan dan tak berapa cukup tidur dan duit je. Aku cuba la jugak beri kata-kata perangsang kat dia supaya dapat meneruskan hidup. Macam kaunselor la pulak aku ni.

Ralit kami sembang, kami pun sampai ke tempat yang di tuju. Aku tengok meter, RM 7.40. Aku pun seluk poket nak cari duit. Belum sempat aku nak keluarkan duit. Member aku dah hulur dulu. Selamat duit aku...hehe. Brader teksi tu kata " Tak pe dik RM 7.00 je. " kita orang pun ucap terima kasih dan bersalaman dengan brader teksi. Setelah melambai tanda perpisahan kami pun menapak ke Low Yat, tengah kami berjalan tu, Pak Long bersuara. "Baik la brader tu, hari tu aku naik teksi dari low yat ke ib (institut bahasa) mati-mati kena RM 15.00. hari ni RM 10 pun tak sampai, ada lagi orang baik camtu kat sini ek," aku dengan Damanhuri pun sekadar mengangguk......


bersambung...............


Tiada ulasan:

Catat Ulasan