12 Ogo 2009

ceritera bebudak pondok part 2

sambungan

Sepanjang perjalanan ke kebun, Mamat menikmati sepenuhnya pemandangan yang menjemukan. Hanya hutan, semak samun dan barisan pokok getah berdiri condong kearah matahari terbit menghiasi kiri dan kanan jalan itu. Jalan lama era pemerintahan jepun ini masih belum diperbaiki oleh pihak bertanggungjawab.Mamat hanya menggeleng sendirian.
“kalau aku jadi perdana menteri, perkara pertama yang aku buat ialah menaik taraf jalan ke kebun aku ni…haha”,
Mamat bermonolog sendirian, sekadar menghiburkan dirinya yang sedang melalui daerah yang sunyi itu. Tak sampai beberapa minit, Mamat pun sampai jugak ke kebun bapa dia setelah mengharungi perjalanan yang sememangnya menguji kemampuan jentera Honda c70nya. Mamat turun dari motorsikal sambil mengambil parang panjang dan guni baja dari raga motor. Mamat tepuk tempat duduk motor dia ibarat seorang joki kuda membelai kuda lumba kesayangannya seakan-akan memberitahu supaya menjaga diri baik-baik. Mamat tersenyum sambil merenung jauh kepada banjaran titiwangsa yang melatari desa kelahirannya itu.
Sudah semak benar kebun getah bapak Mamat. Sampaikan yang mana pokok getah dan yang mana pokok hutan pun Mamat dah tak dapat nak pastikan. Semak dan pokok getah sudah sama tinggi. Mamat menghayun parang panjang ke kiri dan ke kanan. Membuat jalan ke pangkal pohon durian. Mamat mengatur langkah penuh hati-hati, berwaspada takut-takut di celah dedaun getah yang kering itu melompat seekor ular tedung betina bunting ataupun ada tebuan tanah yang bersarang di bawahnya. Belum sampai ke pangkal pokok durian tiba-tiba,
“ aduh….g@#%&ng betul….” Tak tentu pasal Mamat memaki hamun. Mamat angkat kakinya yang terpijak sesuatu yang tajam. Rupanya mamat dah terpijak Raja buah. Mamat tersenyum sambil mencapai buah durian tu. Mamat dekatkan durian tu pada hidung dan menghirup aroma durian yang sememangnya harum. Mamat tersengih sendirian. Aroma yang baru dinikmatinya tadi menjadi pendorong semangat untuk mencari lebih banyak durian yang gugur.
Lepas sebiji dan sebiji buah durian dimasukkan ke dalam guni. Sampai dah sarat dah guni baja yang mamat bawa. Mamat seret guni ke pangkal pohon getah. Mamat dan guni yang penuh dengan durian tersandar pada pohon getah yang berusia tu. Seperti kebiasaan, sebatang rokok menjadi penawar kepada penat. Mamat hisap sungguh-sungguh. Sesekali dia mengerling pada buah durian yang masih belum gugur. Juga pada kera-kera dan tupai yang sentiasa mengintai dari pucuk tualang. Kera-kera itu seakan-akan tidak menyenangi kehadiran Mamat di daerah itu.
“Bapak aku bayar la cukai tanah” dengus mamat.

Mamat mengheret guni yang penuh durian ke motor dengan penuh susah payah. Dengan susah payah jugak Mamat mengangkat guni ke atas motor. mamat tak tunggu lama. setelah yakin semua sudah sedia mamat menendang engkol motor dan terus laju dan laju meredah jalan ke rumahnya.

pejalanan pulang lebih singkat fikir mamat, mungkin kerana dia tak sabar nak menjamah buah durian tersebut. semasa tiba di rumah mamat berasa hairan. di halaman rumahnya ada dua biji kereta datsun dan nissan sunny yang memang Mamat rasa macam kenal je. mamat tongkat motor dan terus jalan ke dapur ikut luar rumah. di dapur mamat jumpa dengan mak dia.

" sapa datang mak???"

"kawan ayah kamu la, datang melawat. Banyak dapat durian???"

"ada la sikit, boleh la" jawab mamat sambil menyuakan guni yang sarat itu.

rupa-rupanya, kawan bapak mamat dari sekolah pondok kampung dia datang jalan-jalan. sedang mamat bawa keluar buah durian dari guni bapak mamat muncul.

"banyak durian ni mat, kebetulan Maulana ada datang ...ha, bawak guni ni ke belakang bagi sedekah sikit pada budak-budak pondok ni..."

mamat terpaku, Mamat sedar kata-kata ayahnya itu bukan permintaan, tetapi adalah satu arahan...melepas mamat nak makan durian ngan pulut hari ni. dengan hati yang berat Mamat pikul guni berisi durian yang lagi berat itu ke beranda di belakang rumah. di situ hampir 10 orang bebudak pondok sedang menunggu dengan wajah yang manis. mamat letak guni di atas lantai dan berlalu.........

hampir satu jam setengah berlalu........


bebudak pondok dah nak beransur pulang. sejak dari tadi mamat hanya berpura-pura kusyuk menonton rancangan televisyen Wanita Hari Ini. kedegaran di hadpan rumah enjin motokar Maulana sekolah pondok itu meninggalkan perkarangan teratak buruk mamat. serentak dengan itu, mamat bingkas bangun..terus menjengah ke beranda belakang rumah.

" habis ke mak???"

"haah", pendek jawab mak leha.

" abah mane???"

" ikut Maulana keluar berdakwah seminggu" panjang sedikit jawapan mak leha kali ini.

" kulit durian ni sepah macam ni je ke????" mamat menimbulkan satu persoalan

"Hm" mak leha tak menjawab, sekadar terus meyental buntut periuk yang hitam dan likat.

mamat mencangkung di tepi beranda itu dan mencucuh rokok. mamat sedut dalam-dalam dan lepas perlahan-lahan. serentak dengan itu kedegaran suatu sura seakan-akan protes dari entah siapa. yang pasti suara itu adalah suara kaum kerabat mamat juga.


"babi pun pandai buang kulit lepas makan durian"

serentak dengan itu pecah berderai tawa dari dalam perut rumah.Mamat pun sekadar tersenyum sambil menguis kulit durian itu dengan hujung kaki



dah habis.............

1 ulasan:

  1. haiqal...cite ni sedap la...nk bce lg.
    buat yg part3 plak ek,bocah cilik.

    BalasPadam