24 Okt 2009

Aku Ada Wawasan part 1

" Greng....greng...greng..." beralun dalam rentak yang merapu dan caca marba, bunyi petikan gitar oleh berisan pemuda segak namun tidak berkerjaya dari Desa Wawasan. Dari kejauhan kelihatan golongan pemuda harapan bangsa ini bertenggek di atas pondok perhentian bas yang usang. Pondok yang hapak dan hanyir dengan bau rokok dan air setan. pada dinding pondok bas itu terlihat pelbagai karya contengan yang meluahkan segala bebanan perasaan dan masalah pemuda harapan bangsa ini. luahan hati yang mungkin menjelikkan bagi mereka yang tidak mahu memahami hati dan perasaan pemuda-pemuda ini.
Bagi pemuda-pemuda ini, tiada satu pekerjaan yang lebih indah buat mereka melainkan menghabiskan masa di persimpangan jalan yang berdebu dan haprak ini. di pondok bas inilah, tempat permaianan mereka, menonton dan melihat perubahan masyarakat sekeliling mereka, mengubah rentak dan lagu yang merapu mengenai kisah yang berlaku di setiap sudut kehidupan mereka yang sempit itu.

Dol menjentikkan puntung rokok ke arah sekumpulan budak sekolah rendah yang hendak ke kelas Fardhu Ain. budak-budak sekolah itu berlari kecil sambil menghulurkan isyarat lucah. lantas Dol berasa berang.

" celaka punya budak, aku sepak jugak karang", sambil menendang tiang pondok bas itu.

perbuatan Dol itu disusuli hilai dan tawa rakan-rakan Dol. masa terus berlalu seperti berlalunya budak-budak sekolah rendah itu tadi. tetatapi buat dol dan rakan-rakannya mereka masih setia menjadi penunggu pondok bas ini.

" takde awek ke yang nak lalu hari ni...aku bosan la.." ujar dol sambil menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

"Betol la, aku pun bosan tahap gaban jugak la dol, ape kata kita cari kerja ke, jadi lawyer ke, cikgu ke, mejistret ke, ustaz ke...... tak la bosan sangat hidup kita", tambah Atan sahabat kacip dol dari tadika lagi.

lima teman mereka yang lain turut bersama membayangkan apa yang dinyatakan oleh Atan tadi di dalam kepala batu mereka.

"ada wawasan jugak kita ni ek", tambah husin, seraya mereka bertujuh tergelak riang.

mereka terus melepak dan melepak, tiba-tiba Dol bersuara,

" aku rasa nak kahwin la kengkawan", serius sahaja wajah Dol. ikhlas.

"Hahahaha...bengong", pecah berderai lagi gelak dan tawa rakan-rakan seperjuangan Dol.

"Ko nak kahwin ke Dol??? tak payah berangan la Dol. seluar dalam pun beli pakai duit mak ko lagi...apara..hahaha", Atan dan rakan-rakan yang lain gelak lagi dan lagi.

Dol sekadar tersenyum tawar dan meneruskan lamunannya. Rakan-rakannya terus bersuka ria menyanyikan lagu selamat pengantin baru buat Dol. mereka terus berada di dalam dunia mereka itu sehingga fajar menyinsing. dikala ayam mula pulang ke reban, kerbau mencari kandang. barulah seorang demi seorang daripada mereka mencari jalan pulang ke rumah masing-masing. sebelum melangkah pulang mereka mengikat janji.

" malam ni, lepas isyak..tempat biasa", disusuli hilai dan tawa.

bersambung......

2 ulasan:

  1. dalam cerita ni, kau sbgai apa?

    BalasPadam
  2. aku sebagai budak sekolah yang kne baling puntung rokok 2..haha

    BalasPadam