22 Jan 2010

Pembunuh

Saad sedang mencari lena diatas katil. Sekejap pejam, sekejap celik mata Saad. Saad cuba berguling-guling di atas katil. Sukar untuk Saad terlena malam itu.

Tiba-tiba, tanpa Saad sedari. Ada lembaga merapati katilnya dan berbisik di telinga Saad.

"Kau ada hutang darah dengan aku." halus suara lembaga itu.

Saad berang dengan bisikan itu. Saad menghayun tangannya selaju yang mungkin ke arah lembaga yang berbisik itu. Tapi kecewa, Saad cuma bertepuk sebelah tangan. Lembaga yang berbisik itu mengelak dengan mudah.

"Celaka," jerit hati kecil Saad yang berjiwa besar.

Saad menoleh ke kiri dan ke kanan. Tiada kelihatan kelibat lembaga berbisik itu.

"perasaan aku saja mungkin," bisik hati Saad.

Saad menanggalkan baju dan melemparkan ke kaki katil. Saad terus melabuhkan kepala di atas bantal birunya yang berinti kekabu, buatan ibunya dari kampung. Empuk dan menyelesakan. Saad pejam mata ketat-ketat, menjemput lena datang berkunjung. Juga berharap lembaga berbisik itu pergi tidak berbisik lagi.

Tanpa Saad sedari, lembaga itu kembali juga. Berbisik lagi.

"Kau bunuh mak tiri aku kelmarin. Hari ini, aku datang menuntut bela," bisik lembaga itu.

Saad mendengar bisikan itu. Berkerut-kerut dahi Saad menahan ngilu bisikan itu. Saad sudah hilang sabar.

"Kau takkan terlepas," bulat tekad saad.

Saad membatukan diri sejenak. Mengumpulkan seluruh kudratnya di tangan kanannya. Sekali lagi lembaga itu berbisik, maut akan menjadi jawapannya.

" Hutang darah dibayar...."

"Panng..", kuat bunyinya jurus yang Saad gunakan.

Saad tersenyum puas memandang lembaga yang berbisik itu. Terkujur kaku dan tidak berbisik lagi. Darah merah membuak-buak keluar dari tubuh lembaga itu. Saad membersihkan darah pada tangannya sbersih-bersihnya. Saad berbaring kembali, cuba untuk tidur. Dan kini tiada lagi bisikan dari lembaga yang berbisik. Sebelum terlena, Saad terfikir. Mungkin esok atau lusa , sahabat dan saudara lembaga yang berbisik akan datang pula untuk menuntut bela. Dan Saad akan tetap terus menjadi pembunuh.


"hutang darah dibayar darah", terdengar jeritan nyaring yang penuh dengan dendam dari longkang-longkang yang digenangi air diseluruh tanah melayu.

6 ulasan:

  1. salam...npe cite ko kali ni,cm cite ultraman... hehehe...aq nk masuk gak la..nak tolong ko bnuh jin tu...

    BalasPadam
  2. bkan jin la...nyamuk je..hehe

    BalasPadam
  3. eh...nyamuk ek, lah...wt pnat je aq cuak. tp btol la...aq bca skali lg bru perasan bnda 2 nyamuk.

    BalasPadam
  4. Salam,

    Jangan lepaskan peluang utk memenangi 4GB Kingston Data Traveler atau 250GB Maxtor External Hard Disk.

    Sila layari:
    http://emilayusof.com/2010/01/blog-survey/

    BalasPadam
  5. ko kalau tulis apa2 pun.. mcm novel plak.. huhu

    BalasPadam
  6. aku mse tadika dlu memang suke bce novel2 ni....hehe

    BalasPadam