26 Feb 2010

hikayat Dahulukala.: Sang Badang dan Saudagar Dari Seberang

Pada suatu masa dahulu, ketika mana masih belum ada manusia yang dapat berjalan di angkasa dan masih belum ada berdiri bangunan pencakar langit seperti Burj Dubai maka telah diceritakan oleh para panglipur lara bahawa ada kedapatan seorang manusia biasa bernama Badang ibni Badiozaman yang pekerjaannya seharian hanyalah membanting tulang di sawah dan menahan bubu di sungai. Juga ada disebut oleh sang penglipur yang lain bahawa letak duduk rumah Badang ibni Badiozaman itu di pinggir sungai Golok.

Maka seperti yang dinyatakan di atas, itulah kehidupan Badang setiap hari. Jika habis kerja di bendang, teruslah beliau bergegas pergi melihat bubu di sungai. Sejak bertahun-tahun Badang membubu di sungai itu dan sememangnya hasil perolehannya sangat lumayan. Paling tidak, cukuplah untuk dibuat goreng-goreng, masak masam-masam manis atau paih ikan tempoyak untuk santapan keluarganya. Jika ada yang berlebihan akan berjualanlah Badang akan hasil tangkapannya itu di pasar-pasar dan di hotel-hotel tiga bintang yang mana permintaan ikan-ikan air tawar dari golongan ini sangat tinggi. Dan tawaran harga yang diberi cukup mengujakan dan memuaskan hati Badang. Separuh dari hasil pendapatan berjual ikan itu akan dilaburkan di dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) yang akan digunakan untuk kesejahteraan anak-anaknya kelak. Separuh lagi Badang akan berbelanja apa yang patut untuk keperluan isi rumah. Penuh dan saratlah isi bakul motorsikal Badang dengan berbagai jenis aneka barang keperluan untuk di bawa pulang. Kadang-kadang terlintas juga di dalam hatinya untuk memboroskan duitnya ke dalam mesin lumba kuda di Arked Maraz milik Nyonya Mansur. Tetapi ditahan kata nafsunya itu kerana teringat kata ustazahnya ketika menuntut di darajah satu dahulu bahawa berjudi itu haram dan berdosa hukumnya di sisi agama Islam. Badang pegang pesanan ustazahnya itu ketat-ketat. Sememangnya Badang adalah suami, bapa dan pemimpin keluarga yang sangat taat dan patuh pada ajaran agama.

Tetapi sejak akhir-akhir ini,prestasi bubunya benar-benar mengecewakan. Manakan tidak, tiada langsung ikan yang sudi menjerat diri untuk masuk ke dalam bubu warisan keluarga Badang itu. Perkara ini benar-benar mengganggu batu fikiran badang yang benak itu. Maka sejak hari itu, berubahlah perilaku Badang. Makan nasi sudah tidak sehebat dahulu. Tidur juga tidak lagi lena. Seringkali Badang meracau dan mengigau di dalam lenanya. Kadang menendang-nendang kaki ke arah isterinya Norakma, yang sangat setia kepada Badang. Sehingga terjatuh bininya dari tempat peraduan. Kasihan benar isterinya yang setia itu. Kadang-kadang, ada juga Badang mencarut dan memaki sewaktu tidur dalam bahasa yang sukar untuk difahami oleh penutur melayu.

Melihat perubahan kakandanya yang benar-benar drastik itu , membuatkan hati Norakma semakin runsing dan tidak keruan. Dan sebagai wanita yang sememangnya sangat kuat perasaan cemburu sejak azali, Norakma terus menyangka perubahan suaminya yang aneh itu mungkin kerana suaminya si Badang sudah ingin berbini dua. Boleh jadi sejak Norakma meninggalkan amalan memakan jamu DR. Ramzi menyebabkan dia sudah tidak seanggun dulu dan sudah tidak lagi dapat menyukakan pandangan mata suaminya si Badang. Maka sangat sedihlah jiwa dan raga Norakama menanggung syak dan wasangkanya itu.


bersambung..........

P/S: nama dan watak tiada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup mahupun yang sudah mati.

6 ulasan:

  1. Sdap la nme bini badang.Style uuu...moden uuu....knpe tak taruk Noratika Akma je...haha.

    BalasPadam
  2. kan dia dah cakap :
    P/S: nama dan watak tiada kena mengena dengan sesiapa yang masih hidup mahupun yang sudah mati. apeee daaahh...bek letak nama ko je najwa...

    BalasPadam
  3. kakai : kakai2...kenapa ko ske mengekori aq ni...ko mnat kt aq ek...hahaha.Abes aq tgk nme tu, aq teringat kt tika la...Hihihi, nama aq x sdap...x layak letak kt cerpen.

    Heqal : ~ngeeeeee...........geram2.

    Amir Ariff : pungkar mang ske saja2 nk wt gempak. tak pon xdek idea...hahahahahahaa......

    BalasPadam
  4. bisikan terbuka:aq kan hacker terhebat..haha...aq mmg follow ko ke mne aje ko pegi..mcm iklan dg.tp ko je tk follow aq..sbb ko asik follow +++++ bukan name sebenar..haha...

    BalasPadam