22 Jun 2011

interlok,seman,cing huat dan maniam

Gua rasa sangat beruntung kerana baru-baru ini gua berjaya juga membaca novel interlok yang belum dipinda. Gua baca dan gua berjaya membuat kesimpulan bahawa novel ini adalah novel yang terbaik untuk menggambarkan interaksi kaum di Malaysia (Tanah Melayu, semenanjung emas, tanah selatan ) sewaktu sebelum merdeka, sewaktu penjajahan jepun dan sampailah waktu kemerdekaan.

Pesan gua, kalau nak baca sesebuah buku itu, bacalah habis sampai kulit bertemu kulit. barulah kita akan boleh membuat kesimpulan yang tepat. jangan kerana satu perkataan yang tidak ingin/suka kita dengari kita menghukum sesuatu karya itu sebagai rasis.

Pesan gua lagi, pelajarilah sejarah. Dengan sejarah kita akan lebih mengenali diri kita sendiri. dengannya juga tidaklah mudah kita bertindak semberono tanpa usul periksa.

gua fikir novel interlok karya abdullah husain yang gua baca ini akan gua simpan, akan gua simpan buat anak-anak gua baca, kerana bagi gua ia lebih autentik, tulin dan jujur dalam menceritakan perkara yang sebenar. gua bukan mahu bersifat rasis, tetapi cubalah kita berlapang dada dan menerima karya ini dengan hati yang terbuka. kesedaran itu perlu.

masakan seorang sasterawan negara menulis caca marba. tapi kalau mahu juga dipinda, apa gua boleh buat. pindalah. pindalah semahunya.



nota kaki: klik sini

2 ulasan:

  1. Orang dulu baca tiada masalah,
    orang sekarang bacanya banyak masalah,
    orang dulu hidup dalam sejarah,
    orang sekarang mahu lupakan sejarah.

    BalasPadam
  2. 'Mereka' memang gemar memadamkan semangat yang menjinakkan api...

    BalasPadam