27 Okt 2009

Aku Ada Wawasan part 3

"Amin ya rabbal alamin"

Dol menyapu muka dengan telapak tangan. Mungkin ada sesuatu yang dol minta dari Allah, tuhan sekalian alam. Hanya Allah dan Dol sahaja yang tahu.
Dol tak tergesa-gesa bangun dari tikar sembahyang. Sebaliknya, Dol terus berbaring diatas tikar tersebut...mungkin menunggu waktu isyak masuk. Yang pasti, ada sesuatu bermain di dalam kepala dol.
kedengaran di dalam bilik, ibunya terbatuk kecil.

"Mak,mane adik cu?" Dol memulakan perbualan.

"dia ada perkhemahan dekat sekolah", sayup-sayup kedengaran suara ibunya dari dalam bilik.

ibunya keluar dari bilik, menyusun langkah ke dapur. Dol terus bangun melipat sejadah dan membuntuti langkah ibunya ke dapur.

"hari ni hari ape mak??", tanya Dol lagi.

"hari khamis Dol oi, ko je yang tak pergi ke surau, baca yasin....apa nak jadi dengan ko ni. dah berjanggut, bermisai..xde kerja..bila nak kahwin..", mak dol mula membebel.

"masak apa hari ni , mak?" Dol terus potong bebelan emaknya dengan pertanyaan lain.

"ikan masin je....ko ni kenapa, dari tadi asyik tanya je", marah mak Dol.

Dol hanya tersenyum kambing. Dol bangun dari anak tangga ke pintu dapur dan membukanya luas. Angin malam yang sepoi-sepoi bahasa menyapa wajah Dol.

"sedap kalau hisap rokok ni" fikir Dol. Dia bingkas bangun menyeluk rokok di dalam kocek seluar. Kosong. Dol sudah kehabisan rokok. Cepat-cepat dol seluk kocek belakang pula. Mencari duit lima ringgit dan telefon genggam.

"Mak, pergi kedai kejap. nak beli rokok. ada apa nak kirim tak?" Dol saja buat ramah. Padahal selama ini dia tak pernah bagitahu pun mak dia kalau nak keluar.

"apa ko ni nak jadi jin ke dol. hari-hari nak hisap rokok. membazir duit..." emak Dol mula membebel kembali.

Tapi Dol sedikit pun tak membalas. Kerana pada saat itu Dol sudah mengerah tenaga untuk menghidupkan enjin motorsikal. Tak tunggu lama dol terus berlalu. Menuju ke kedai runcit Haji Saman. dan kelibat dol mula menghilang ditelan kegelapan malam. Tinggallah Mak Leha seorang di rumah.

Walaupun hari itu hari khamis malam jumaat(kebiasaan orang ke surau, baca yasin), tetapi suasana di kawasan tapak pekan sehari di Desa Wawasan tak pernah lengang. Kedai-kedai kopi di situ beroperasi bagaikan kedai serbaneka 24jam. Tidak putus-putus dengan pelanggan yang dahagakan cerita kosong dan idea yang kadang-kadang bernas tetapi malang kerana hanya berlegar-legar di dalam udara kedai kopi itu sahaja. Kedai kopi di tapak pekan sari itu tidak banyak. Dua buah sahaja. Satu untuk penyokong pembangkang dan satu lagi untuk penyokong kerajaan. Itu kata orang. Dol sendiri tidak pasti.
Diantara ada kedai kopi itu, terdapat sebuah kedai runcit. Itulah kedai runcit Haji Saman. Bagi Dol, kedai runcit ini ada tarikan yang tersendiri dari kedai-kedai lain yang melata di seluruh ceruk Desa Wawasan.

Dol memberhentikan motornya betul-betul di depan kedai runcit Haji Saman. Memerhati kedua-dua kedai kopi itu. Mencari teman-teman seperjuangannya. Tiada. Cuma pakcik-pakcik separuh usia ketawa terbahak-bahak memenuhi kerusi, ketawa pada perkara yang Dol sendiri tidak mahu ambil peduli. Dol meneruskan langkah ke dalam kedai runcit. Tiba-tiba langkah Dol terhenti. Dol tersenyum kambing.



bersambung.....

2 ulasan:

  1. aduhh.. kau kenapa tak tulis smpi habis? potong stim maa..

    BalasPadam
  2. nanti r....sakit mata ma, ngadap laptop..haha

    BalasPadam