22 Mei 2010

apa itu pungkar

"bale...kuat di ni memungko,"

"bot fiber keh tersangkut kat pungko tadi, cemaih nak terbalik,"

berikut adalah beberapa contoh ayat yang menggunakan perkataan pungkar. perkataan ni selalu digunakan oleh penutur loghat pulau tawar yang tegar. rasa-rasaya kat tempat lain tak ada istilah 'pungkar' ni.

ringkasnya, perkataan ini boleh berfungsi sebagai kata nama dan boleh juga berfungsi sebagai kata kerja apabila ditambah imbuhan.

pungkar yang berfungsi sebagai kata nama membawa maksud tunggul-tunggul kayu yang telah mati tercacak ditengah sungai atau paya. kayu-kayu besar yang hanyut di tengah sungai pula dipanggil pungkar hanyut.

pungkar yang berfungsi sebagai kata kerja pula ialah perbuatan bersembang secara berlebihan, dengan mengeluarkan idea yang merapu, tanpa ada wacana yang jelas. perbuatan ini boleh dilakukan dimana-mana. tapi selalunya kegiatan ini dijalankan di kedai-kedai kopi.

untuk keterangan yang lebih jelas dan tepat boleh terus berjumpa dengan mana-mana penutur tegar loghat pahang, kalau boleh yang asal dari pulau tawar.(sebenarnya aku pun tak berapa pasti, ingat-ingat lupa...hehehe). sekian terima kasih.

4 ulasan:

  1. salam ziarah dan salam perkenalan :)
    mekacih atas info nya pak...

    BalasPadam
  2. Patutnya..pungkor...Jgn tersalah sebut pungkoq...

    BalasPadam
  3. hasrul: salam

    amir : salam adik amir ariff..haha

    P.silam: kalau orang utara la sebut mcm 2...mkna pun da tukar...

    BalasPadam