25 Jul 2010

kucing jalanan

"uwek....uwekkk..." sayup-sayup kedengaran suara tangisan bayi dari dalam semak. betul-betul di belakang tempat pembuangan sampah.

tangisan itu kadang-kala mengharukan. kadang-kala menyedihkan. kadang-kala menyeramkan. tambah pula kawasan ini jarang dilalui manusia di malam hari. di tambah bulan yang sedang cemerlang gemilang mengambang penuh. dilatari suara anjing menyalak bersahut-sahutan dan diselangi rayuan sang pungguk yang sedang memuja bulan. suasana yang cukup untuk meruntun keberanian siapa saja.

seketika alam sunyi. tiada suara pungguk. tiada suara anjing sahut-menyahut. yang ada hanya sinaran bulan dan bunyi cengkerik mengawan. tapi suara tangisan bayi itu masih berlagu. masih tidak mahu berhenti. masih merayu-rayu. entah apa pintanya.

"suara anak siapa menangis itu?" tanya sameon kontot sambil menggaru telinganya yang dipenuhi kutu dengan kaki belakangnya. tiba-tiba dia menimbulkan persoalan kepada tok ketua kelompok kucing terbuang pusat pembuangan sampah itu. tok ketua berbuat muka ketat. keningnya nyaris bertemu kerana kerut dahinya.

"entah," itu sahaja rumusan yang mampu dibuat tok ketua setelah agak lama berfikir.

wajah seekor demi seekor koloni kucingnya yang seramai 15 ekor ditenungnya satu persatu. mereka menunjukkan wajah yang gusar dan takut. suara tangisan itu boleh jadi apa saja. barangkali hantu. barangkali jin setan yang mahu mengganggu. semuanya diam.


bersambung,

notakaki:
tibatibaideahilang+malasmenaip...kehkeh

2 ulasan:

  1. mcm kenal je cite ni cu...huhuh...hantu pada pukul 3-4 pg...tukar ckit...tangisan bayi di sebalik pohon2 pisang...hehehe..;]

    BalasPadam
  2. haha...saja masuk unsur seram 2....ni citer pasal kucing sebenornya...hehe

    BalasPadam