23 Okt 2010

pagi masih dara p2

pagi itu mula diterangi warna sang matahari yang menyuluh segenap ceruk kota kuala lumpur. jerit pekik kenderaan mula kedengaran. hingar dan bingar. samad diam di atas kerusi plastik warna biru. dia baru selesai sarapan di sebuah kedai makan. suasana riuh rendah dengan suara manusia berbicara. samad hanya termenung sendirian. semua perkara disekelilingnya sedikit pun tidak dapat mengganggu lamunannya. dia benar-benar hanyut. mungkin buat waktu itu.

"wei, kemana ko pagi-pagi ni," tiba-tiba pinggang dicuit. samad terkejut. dia menoleh dan tersenyum.

"tak kemana, lepak-lepak macam ni je la," samad masih tersenyum dan bersalaman dengan rakannya itu.

"ko ni nak kemana pulak," tanya samad,

"nak balik umah, esok balik semula sini,"

"ohh, naik ape,"

"bas kat pekeliling, pukul sepuluh ni baru jalan, saja aku keluar awal ni. boleh makan dulu,"

mereka sama-sama diam. rakan samad mengisi kekosongan itu dengan memanggil pelayan restoran itu. ingin memesan sesuatu. gadis yang mengambil pesanan itu manis wajahnya. samad membuang pandangannya ke jalan raya. tidak mahu menenung wajah gadis itu terlalu lama.

udara kota ini semakin sarat dengan karbon. menyesakkan nafas. kemderaan juga semakin memenuhi jalan raya. samad menggaru kepala yang gatal. dia bangun dari kerusi dan membetulkan seluarnya yang hampir terlondeh.

"aku nak cari rokok kejap kat stesen minyak kat sana tu, nanti biar aku la hantar ko," ujar samad.

"helmet?'' tanya rakanya.

"nanti aku ambil kat rumah,"

"ok,"rakannya tersenyum.

samad pergi ke stesen minyak yang berwarna oren sunkist itu. pintu kedai di tolak perlahan. udara dari penghawa dingin yang sejuk menyapa wajahnya. dia memandang ke kaunter pembayaran. wajah cashier dari seberang itu tersenyum melihatnya. samad membalas senyuman itu sehabis manis.


besambung...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan