14 Okt 2010

sesat di kuala lumpur 3






jenazah yang terkujur kaku di tengah-tengah ruang rumah yang sempit itu diperhatikan dengan teliti. jenazah itu memang benar sudah tidak bernyawa. pucat lesi.

lebai kordi menundukkan badan meminta diberikan laluan untuk lebih hampir dengan jenazah itu. saudara mara si mati yang sedang duduk di sisi jenazah itu beralih kebelakang memberi laluan kepada lebai kordi. lebai kordi menyelak kain selimut untuk melihat wajah si mati itu. wajahnya pucat dan lesi. ibarat darahnya sudah kering sama sekali.

lebai kordi mengalihkan pandangan kepada haji sameon dan sudin. dia cuma menganggukkan kepala. sameon dan sudin faham dengan anggukan itu. mereka datang kepada lebai kordi dan sama-sama mengangkat jenazah ke sebuah bilik di belakang ruang tamu itu. tidak terlalu berat. tidak juga terlalu ringan jenazah itu. beratnya sama seperti jenazah lelaki normal yang lain.

"letak dalam ni" arah lebai kordi yang menjadi kepala disitu.

sudin membetulkan pinggangnya. pinggangnya sudah berumur. tidak lagi sehebat zaman dia melibas bola takraw dahulu. dia duduk sebentar di atas kerusi yang ada di sudut bilik itu. berehat sebentar untuk menghilangkan rasa lenguh.

haji sameon pula, sibuk menarik getah paip. mereka semua diam. dan itulah yang sebaiknya. lebai kordi pula perlahan-lahan membuka kain selimut yang membaluti tubuh pemuda itu.bermula dari atas kepala ke paras pusat ditarik perlahan-lahan. sudin dan haji sameon memerhatikan dengan tekun.

"astagfir........" tidak sempat lebai kordi menghabiskan istigfarnya. dia terjelepuk di atas lantai.

mata lebai kordi terbelalak. wajahnya penuh dengan kejutan. kopiah putih terjatuh di sisi tempat mandi jenazah itu. dia msih sedar. cuma dia benar-benar terkejut. haji sameon dan sudin turut sama terkejut. sudin yang lenguh-lenguh pinggang tadi terus melompat ke sisi lebai kordi seraya bertanya dengan nada suara yang masih juga terkejut.

"kenapa lebai..."

"astagfirullah...astagfirullah," lebai kordi terus beristigfar. tangannya ditunjuk ke arah tempat mandi jenazah itu.

haji sameon yang berada di muka pintu masih memegang getah paip. matanya ditala ke arah sudin yang memangku lebai kordi. sudin membalas sorotan mata haji sameon. dia menangkat bahu tanda dia juga tidak betul-betul pasti apa yang terjadi. haji sameon melepaskan getah paip ke lantai di melangkah cepat ke kolah mandi mayat itu. dia mahu tahu apa yang mengejutkan lebai kordi yang memang selalu tenang itu. dua tiga langkah dia sudah sampai di sisi kolah

"astagfirullah al azim," haji sameon beristigfar panjang. dia berundur dua tiga langkah dan tersandar di dinding rumah yang usang itu. agak lama dia begitu.

husin berasa semakin aneh. kenapa kedua-dua rakannya ini terkejut seperti hilang separuh nyawa. dia bangun dan meninggalkan lebai kordi tersandar di dinding. lebai kordi sudah hampir pulih semangatnya. dia menjenguk ke dalam bekas mandi mayat itu. dan dia juga turut sama terkejut seperti dua rakanya tadi. dia tersandar pada dinding berhampiran tingkap yang tertutup.

agak lama mereka begitu. masing-masing diam membisu. hampir lima minit. mereka saling berpandangan. mahu percaya atau tidak apa yang dilihat oleh mata mereka yang semakin tua itu. lebai kordi menundukkan kepala dan mengambil nafas panjang.

"kau nampak apa yangg aku nampak?"

sudin dan haji sameon mengangguk hampir serentak. tidak menjawab.

"apa nama budak ni tadi?" tanya lebai kordi tadi merujuk kepada jenazah yang sedang kaku itu.

"Ali, lebai" sudin menjawab ringkas.

"betul budak ni laki-laki?" lebai kordi bertanya lagi. tegas dan kental soalan itu.

"betul lah lebai, laki-laki. saya kenal sangat budak ni sebelum dia pergi kuala lumpur dahulu, tapi, tak tahu boleh jadi macam ni....." sudin menggeleng kepala.

haji sameon masih terkejut di tepi dinding. lebai kordi menggeleng kepala juga. lebai kordi bangun lemah dari duduknya. menuju ke bekas mandi mayat itu. dia telah beroleh semangat kembali. dua ketul daging di dada pemuda (jika masih boleh dikatakan pemuda) ditutup kembali dengan kain selimut.

"benarlah kata orang, kita mudah sesat di kota besar. dan pemuda ini telah sesat di kuala lumpur,"

sudin menarik paip getah dan mereka menguatkan semangat menguruskan jenazah itu seperti sepatutnya jenazah lelaki diuruskan.


notakaki:
kita hidup kerana kita akan mati,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan