18 Jan 2012

jalan

Suasana bilik di satu sudut di pusat sumber itu tidak terlalu cerah. Tetapi tidak pula terlalu suram iklimnya. Kelihatan disebalik tirai kaca yang lebar itu, ada dua susuk tubuh sedang enak duduk sebelah menyebelah di atas kerusi empuk berhadapan sebuah meja besar.

Seorang daripada mereka berkaca mata tanpa bingkai dan botak kepalanya, seorang lagi kelihatan lebih muda. Barangkali kerana rambutnya yang masih ada beremos dan tersisir rapi itu.

Kedua-duanya banyak berbuat diam, cuma berbicara sedikit sesama mereka, dan lebihan masa yang ada tanpa bicara itu,  diisi dengan berfikir dan menekuni kertas dan fail yang tersusun di hadapan mereka.

Di luar bilik itu, pada kerusi meja perpustakaan yang teratur itu, kelihatan beberapa anak muda, laki-laki dan perempuan duduk dengan patuh. Garis-garis gementar dan gusar kelihatan terlukis pada wajah anak-anak muda ini. Antara mereka ini tiada yang kenal antara satu sama lain, dan sudah semestinya tanpa perkenalan, tembok pemisah pasti wujud di antara mereka untuk berborak mesra.

"mahu jadi guru?" soal anak muda laki-laki yang segak dengan nektai bersekali dengan kot hitam. Elegan tampak gayanya.

"err...entah, aku datang ni sebab mak aku suruh." Jawapan saya berbasa basi. Tiada kesungguhan.

Dan anak muda yang bertanya itu mencebik. Ternyata tujuan kedatangan kami ke institusi yang megah ini sangat berseberangan. Dia kelihatan putus selera berbicara dengan susuk yang kurang motivasi seperti saya ini.

Detik berganti detik, saat membawa ke minit. Dan minit telah menerjang tempoh satu jam. Sudah sesi demi sesi kami lalui, menjawab soalan di kertas, temuduga berkumpulan dan kini tibalah temuduga secara berseorangan. 

Seorang demi seorang melangkah masuk dan kemudian, melangkah keluar. Saat mereka melangkah keluar itu kelihatan ada yang tersenyum lebar penuh keyakinan. Ada pula yang menghela nafas lega. Ada juga yang menjeruk muram di muka. Saya yang terakhir masuk ke kamar itu. Jadi tiada siapa tahu apa yang jadi kepada saya. Senyum atau muram atau apa??

"betul kamu nak jadi cikgu?" soal lelaki berkaca mata dan botak. Wajahnya yang garang mengacau bilau perasaan saya.

Lalu, saya cuba ingat kembali pesan orang-orang tua yang saya temui sebelum saya ke mari. 'katakan ya saja' pesan mereka. Dan pesan itulah yang telah saya pasakkan kemas-kemas dalam otak saya sebelum ke mari.

"ya, saya nak jadi cikgu," separuh sahaja suara yang terlontar. Selebihnya tersumbat di tembolok dada.

"kuat la sikit, macam ni ke nak jadi cikgu, suara macam pondan," wajah lelaki berkepala botak itu semakin garang. Matanya mencebik saya.

Lalu saya menarik nafas dan saya luahkan kata-kata yang sama dengan lebih lantang. Walaupun sebenarnya masih ada yang tersangkut-sangkut di tekak saya.

Seterusnya lelaki yang lebih muda pula memberi tanya dan saya diminta memberi jawab. Begitulah untuk beberapa kalinya, di tanya itu dan ini. Saya pun menjawab begitu dan begini. 

Tetapi satu soalan yang pengakhiran ini telah mengetuk kembali pintu memori saya saat saya mengenang memori yang belum usang ini. Yang pada saat ini  membuatkan saya menyusun fikir yang begitu dalam tentang kesanggupan yang saya pernah saya beri itu.

"kalau kamu dihantar ke pedalaman bagaimana? kamu sanggup?" soal lelaki berambut tersisir rapi.

Lalu saya terus menjawab 'ya' tanpa berfikir-fikir lagi dalam.

"ya, saya sanggup," selamba saya menjawab.

"kalau sudah berjanji, kenalah buat," lelaki berkaca mata itu membalas jawapan saya. Tiada lagi garang di wajahnya. Kata-katanya itu seperti kata-kata seorang sahabat kepada sahabat yang lain.

Dua susuk tubuh di depan saya itu segera tersenyum. Dengan senyuman itu saya dibenarkan keluar dari bilik yang tidak cerah dan tidak suram itu.

----------<>---------

Saat ini, saya berfikir lagi, dimana-mana pun sama, pujuk hati saya. Bumi tuhan juga. Ternyata walau saya ada berfikir tiada bezanya setiap ceruk bumi tuhan ini, kesanggupan itu masih tiada kata putus dan sentiasa berbelah bagi. 

Namun, jalan yang dipilih tiadalah boleh berpatah kembali. Oleh sebab itu, tidaklah perlu saya bergundah gulana lagi.

TAMMAT


NOTA: cerita ini tiada kaitan dengan sesiapa pun. Watak 'saya' tidaklah pula mewakili sesiapa juga yang bernyawa ataupun tidak bernyawa. Jika kedapatan sebarang persamaan kisah dengan sebarang jalan kehidupan manusia yang lain, ternyatalah itu semua satu ketidaksengajaan semata. cerita ditulis sekadar untuk dibaca, yang elok silalah dibuat teladan, manakala yang tidak elok molek pula dijadikan garis sempadan. Dibuat panduan dalam menjalani kehidupan.....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan