8 Jan 2012

Menyalakan api

Pagi hujung minggu pada minggu pertama tahun baharu ini begitu cerah. Sinar matahari yang tajam menikam-nikam bumi kotaraya. Dia memandang langit yang ditumbuhi awan yang berkepul-kepul itu. Janganlah hujan. Seru hatinya. Segera dia melihat jarum-jarum pada jam tangan. Dia resah sedikit, dia menunggu terlalu awal di atas bangku di taman bunga itu. Pandangan matanya merayap kepada bunga-bunga yang mekar di taman itu. Keluhan berat dilepaskan.

"sayang, lama ke dah sampai?" lembut suara garau seorang lelaki menjentikgegendang telinganya. Suara itu menggetarkan jiwa raganya. Suara kekanda pujaan hati yang saban waktu membuat dirinya resah dilambung ombak kerinduan. Mabuk cinta. 

"baru je awak," dia tersenyum sehabis lebar. Manis. Gigi putih melepak itu tersusun cantik seperti sebuah tembok yang utuh.

Jejaka pujaann hatinya itu menghulurkan tangan

"jom,"  dia menyambut tangan itu tanpa berfikir lagi.

Mereka pun beriringan berjalan berpegangan tangan. Mulanya begitu. Kemudian sang jejaka mula merangkul pinggul si gadis. Dan si gadis semacam rela dan suka apabila diperlakukan begitu. Kepala gadis comel dan manis itu terus jatuh ke dada bidang jejaka bersuara parau itu. Mereka ketawa gembira. Langkahan mereka serentak dan degup jantung mereka senada.

Mereka melintasi sebuah pohon akasia tua menuju ke kereta jejaka bersuara parau itu. Khabarnya ada syaiton di atas pokok akasia itu. Syaiton itu bertepuk tangan dan ketawa berdekah-dekah melihat dua manusia yang bercinta monyet. Misinya di taman berbunga mekar itu sudah terlaksana. Seterusnya nafsu muda yang bergelora akan meneruskan rencana.

TAMMAT SUDDAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan