4 Jan 2012

saudagar masa

Ada seorang saudagar yang pandai berdagang masa. Kerjanya membeli dan menjual masa. Menjual masa kepada manusia-manusia yang masanya sentiasa suntuk dan membeli masa daripada manusia-manusia yang suka membuang masa.

"Dari dibuang masa itu baiklah kiranya ia dipajak kepada saya, boleh juga saudara beroleh untung, lima kati masa bersamaan dengan lima ratus ringgit, lima kati itu lima jam daripada  masa yang saudara ada." kata saudagar itu pada suatu hari pada seorang manusia yang suka membuang masa.

Sukalah orang yang suka membuang masa itu kerana tiada disangkanya dengan membuang masa juga dia boleh beroleh untung.

"Saya jual," ujar lelaki itu tanpa tertahan-tahan lagi.

"Saya lihat tuan ini sibuk orangnya. Saya ini membuat bisnes jual beli masa. Kalau sentiasa tidak cukup masa untuk melunaskan kerja tuan sehari-hari, tuan boleh hubungi saya.

 Ini kartu nama saya. Lima kati masa saya akan jual pada tuan dengan harga kurang lebih tujuh ratus ringgit. Lima kati sama timbang dengan lima jam,"

Sukalah orang besar masyarakat itu. Dia sentiasa tidak cukup masa. Kartu nama bertukar tangan.

"Saya mahu beli." ringkas ujar orang besar masyarakat itu.

Maka majulah perniagaan saudagar itu. Cawangannya dibuka di sana sini. Kekayaannya bertambah berkali-kali lipat.

Pada suatu hari, dia jatuh sakit dan keesokannya dia mati tanpa sempat berbini. Kata orang, dia terlalu sibuk menguruskan masa orang sehingga masanya sendiri terabai. Terlalu sibuk sehingga lupa masa untuk hidup di dunia ini sudah pun luput.

Sesudah kematiannya, perniagaannya ditutup kerajaan. Tembelengnya yang busuk pun pecahlah, rupa-rupanya dia kaki tipu pada manusia-manusia yang suka mendengar kisah tipunya.

amaran: Janagan percaya cerita ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan