22 Jul 2010

jiwanya ada taman

kehidupan ini barangkali satu metamorfosis. barangkali juga metamorfosis itu satu bentuk kehidupan. Kehidupan kita berubah dari satu tahap ke satu tahap yang lain. Dan ironinya, manusia itu sendiri berubah. kita berubah macam lipas dan rama-rama yang bermetamorfosis. mula jadi ulat. lalu jadi pupa. lalu baru terbang bebas di dunia. tapi sayang sekali hidup rama-rama, rupanya cantik tapi nyawanya pendek. Barangkali untung sedikit kalau jadi lipas, walaupun jelek dipandang, namun istimewa, sukar mati walaupun sudah kudung kepala .

tapi kita manusia. mana sama metamorfosis kita sama serangga. kita punya jalan hidup yang lain. tapi yang nyata, semua kita sentisa berubah. siapa saja boleh berubah. yang muda jadi tua, ada yang papa jadi kaya, yang tiada jadi berkuasa,yang hina jadi mulia, yang ingat jadi lupa.

nordin beredar perlahan dari tempat dia mengcangkung menonton jalur-jalur merah jingga memanjat langit dari timur. hampir setiap pagi, nordin melihat jalur-jalur merah jingga ini. sudah jadi acara wajib bagi pagi nordin. cuma kadang-kadang temujanji mereka diganggu sang awan hitam dan rakan karibnya hujan yang datang mencurah di pagi hari. tiada lagi jalur-jalur merah jingga pada pagi tersebut. suasana suram, gelap dan sejuk. suram gelap dan sejuk itu petanda nordin akan jadi malas bangun dan akan terus setia dengan tilamnya sahaja.

rokok yang masih banyak bersisa dibaling ke tepi. di baling bersama pemikirannya yang meracau tadi. meracau tentang hidup. meracau tentang metamorfosis.

dengan tuala yang sudah berdaki, dia mengorak langkah ke tandas. mahu mandi, mahu gosok gigi, mahu macam-macam lagi dan dia perlu cepat. dia perlu mengejar kelas pagi ini. pukul lapan akan bermula kelas. tidak kurang dan tidak lebih. pukul lapan. jika sampai awal, nordin akan bahagia, andai terlewat pasti bahaya.

sewaktu menggosok gigi nordin diganggu lagi dengan ingatannya tentang metamorfosis. nordin pandang tepat pada reflek dirinya di dalam cermin.

"mahu jadi apa," soalnya. tapi ternyata tiada suara yang keluar. tiada suara juga yang menjawab kembali.

"puhhh,'' nordin meludah semua fikirannya itu ke dalam sinki. mengalir bersama air ludahnya berbaur dengan buih-buih ubat gigi. nordin membersihkannya. terus menuju ke pancuran air. seketika kedengaran deburan air diselangi nyanyian kecil rakan-rakan yang sama-sama akan terlewat ke kelas.

Nordin bersiap ala kadar baju biru muda lengan pendek, seluar hitam, songkok hitam, tali leher belang-belang, ubat ketiak jenama rexona. semua sudah sedia melekat pada tubuhnya. teman sebiliknya, sudah tiada. sudah ada di kelas barangkali. Nordin melihat jam pada telefon genggamnya. sudah lewat 5 minit pukul lapan. Nordin lewat lagi. bergegas dia mnekan punat lif. tapi nordin bukan seorang yang mahu masuk ke perut lif itu. ada 13 tingkat lagi yang berebut lif yang sama. mahu tidak mahu, nordin menapak sahaja menuruni tangga. dan terus melangkah laju-laju ke kelasnya.

nordin selamat tiba ke kelas walaupun agak lewat. sang pensyarah tersenyum sahaja melihat nordin. tidak perlu ditanya kenapa. jika ditanya sekalipun seribu alasan boleh diberi nordin. biarkan sahaja anak muda yang sudah boleh mengenal hitam dan putih ini. lambat laun dia pasti berubah. itulah fikiran sang pensyarah.

pelajaran diteruskan. Nordin semakin hanyut. rakan dikiri dan kanan juga sedang berperang sepertinya. melawan mata yang mahu kantuk bukan perkara enteng. orang yang benar-benar hebat sahaja mampu melawan kantuk mata ini, nordin cuba menyelak halaman buku catatannya. cuba melakar apa yang patut. matanya berbalam-balam. tangannya sudah tidak bergerak. kaku sahaja. dan akhirnya kepala jatuh juga di atas meja. sudah tidak sedar akan wujudnya dunia sekitarnya.

tiba-tiba, ada suara menyapanya.

"cikgu, cikgu...jangan rotan kami," hampi mahu menangis suara kecil itu.

nordin tersedar lamunannya. satu-satu mata murid darjah tiga yang lewat itu ditenungnya. matanya dikecilkan. wajahnya sengaja dibengisakan.

"kenapa lambat datang sekolah ni,?" soal nordin. rotan panjang dua hasta sengaja diacu ke udara untuk menakutkan ketiga0tiga budak yang belum bersunat itu.

tapi mereka diam sahaja. masing-masing takut pada rotan cikgu nordin.

"cakap pada cikgu, kenapa kamu semua lewat.?" satu persatu perkataan itu disebut nordin dan penegasan diberikan pada perkataan lewat.


dua dari anak kecil itu mula merah matanya. bergenang dengan air mata. menunggu masa mahu tumpah. anak yang seorang lagi yang masih tenang menjawab soalan nordin, walaupun tenang, masih tergagap.

"tayar basikal pancit cikgu. sebab tu lambat," tunduk sahaja ke tanah anak kecil ini. malu-malu mahu bertentang mata dengan cikgu nordin yang punya rotan halus panjang dua hasta.

cikgu nordin tersenyum sahaja. ditenung mata budak-budak itu dalam-dalam.

"dah pergi masuk kelas, esok jangan lambat lagi," arah nordin sambil berlalu pergi menuju ke setor tukang kebun.

anak-anak kecil itu terus berlari menggalas beg serupa sekampit guni beras yang sangat berat. tiba-tiba anak kecil yang berani menjawab soalan sudin itu separuh menjarit ke arah nordi.

"esok hari sabtu, tak sekolah cikgu," bertambah laju mereka berlari. pecah berderai ketawa mereka.

nordin berpaling. terus tersenyum.

"hai...budak-budak," nordin terus teringat dia juga begitu dulu. sering terlewat. selalu terlambat.

nordin terus menalakan langkahnya ke arah tukang kebun yang sedang sibuk dengan urusan perkebunannya.

"pekena sarapan sigaret dengan brader john(nama tukang kebun) bagus juga pagi-pagi macam ini" bisik hati nordin.

sayup-sayup kedengaran alunan lagu sekolah dari pembesar suara sebelum murid-murid memulakan pelajaran sesi pagi. nordin bersama brader john pula sedang asyik menghembus asap tembakau yang putih seputih awan komulunimbus. seputih jiwa nak-anak kecil tadi.

nordin tersenyum sahaja.

noktah.

notakaki:
jangan jadi macam nordin....kehkeh.

4 ulasan:

  1. huhu best2. aku rasa semua student macam nordin. hehe

    BalasPadam
  2. hahak...mals dowh nk pegi kelas...haha

    BalasPadam
  3. pas ni ..leh la wt cte cekgu nordin pki baju kelabu ala2 coklat berlengan pnjg =)haha..

    BalasPadam
  4. kehkeh...cikgu nordin x pakai bju kelabu...haha

    BalasPadam