29 Jul 2011

kekasih

dulu dia selalu mengejar, sekarang dia pula yang mahu lari. hidup sebenarnya jangan ribut-ribut. jika sampai masanya, memang tidak ke mana.


entah kenapa jiwa samad tidak tentu hala. mahu dibuka kunci pintu, kunci motosikal yang di bawa keluar. mahu mandi, sejadah pula yang diletak di atas bahu. samad runsing dengan dirinya.

hari ini hari yang serba sial buat samad.

"kau ni , kenapa mat," kawannya karim menegur sewaktu dia membuang khayal di koridor asrama.

samad senyum sahaja. rakannya karim duduk disebelahnya, bersama-sama menonton pohon-pohon agam berbunga kuning berjoget-joget ditiup angin. angin petang itu tidak menentu, sekejap ribut ke barat, sekejap ribut ke timur. angin ini serupa dengan jiwa samad, serba tidak menentu. dari timur berbalam-balam kilat ditengah awan yang membusut hitam.

"aku kadang-kadang cemburu tengok orang lain," samad seperti tak cukup nafas. kata-katanya tersekat di rengkung. dia cuba menelan-nelan buah halkumnya. tapi tidak kemana. sejak azali buah halkum memang sudah di situ.

karim hairan. kenapa dengan kawannya samad ini. macam perempuan bermadu pula hendak bermain cemburu. dia tidak faham kata-kata rakannya itu, tapi tidak pula dia menggeleng. cuma tangannya sahaja liar memicit jerawat galak yang tumbuh di pipi kanan. sekali picit, pup jerawat pecah. isi jerawat yang bersekali dengan darah itu diseka dengan lengan baju.

haahhh...samad melepaskan nafasnya yang tersekat tadi.

digonggong sebatang rokok cap winston perisa ringan. di biar tidak bercucuh. samad rasa macho apabila bercakap dengan rokok melekat dimulut. serupa dengan pelakon gangster filem dari hollywood fikirnya.

"yelah, orang lain ke hulu ke hilir berkepit dengan awek, aku apa ada?" mata dibeliakkan kepada karim.

karim senyum, sebenarnya dia mahu ketawa. tapi ditahan-tahan untuk menjaga hati rakannya itu. samad pula meraba-raba pipinya. rambut yang tercacak itu disisir dengan jari.

"aku hensem juga kan karim," samad memandang karim meminta jawapan yang maha jujur. wajahnya serius. nyaris-nyaris kening kiri dan kanan bertemu di atas hidung.



bersambung >>>>>(macam tak sambung da ni...haha)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan