8 Ogo 2011

pilihan

dalam kehidupan ini, kita sering terpaksa memilih. katakan apa sahaja, kita sememangnya dicipta untuk memilih. kita terpaksa memilih apa yang mahu dimakan, memilih baju yang mahu dipakai, memilih teman hidup misalnya.

dan sepanjang hidup saya yang baru setahun jagung ini, saya juga sering terpaksa membuat pilihan. jujur saya katakan, saya sebenarnya tidak suka membuat pilihan. kerana memikirkan pilihan yang baik sangat memenatkan kepala batu saya. saya bukan orang yang suka berfikir. jadi, terkadangkala saya biarkan sahaja orang yang saya percayai yang membuat pilihan. bagi saya itu lebih mudah. biar mereka saja yang berfikir.

tetapi sejak saya semakin besar, saya terpaksa juga dengan rela mengatur pilihan saya sendiri. kerana saya mula sedar , setiap pilihan pasti ada akibat yang akan menyusul. dan buruk baik akibat itu, semuanya akan ditelan saya sendiri juga.


percayalah, membuat pilihan bukannya mudah. mungkin bagi orang lain ia mudah. tetapi tidak bagi saya. kerana, saya takut memilih pilihan yang bukan untuk saya. saya takut salah memilih. jadi saya pejamkan mata , saya gapaikan tangan. mana yang dulu lekat yang itu saya ambil. selalunya begitulah. dan selalunya tiada masalah. dan saya harap akan datang tetap tiada masalah. harap-harap.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan