13 Ogo 2011

sangka

"kau tengok budak tu, badan kurus mesti kuat makan dadah la tu," mak limah memuncungkan mulut ikan kaloinya itu. terjuih-juih mencebik.

"yang mana, anak seman tu ke?"

"yang tu la,"

"oh,baru balik kampung ni kan,"

"kena buang kerja la tu, baru pandai balik kampung,"

Khalid terbongkok-bongkok memilih sayur yang segar. Makcik-makcik yang berkumpul di depan pasar mini itu tidak dihiraukan. Dari tadi asyik menjeling ke arahnya. Pandang seperti tidak mahu pandang. Cakap pun macam hilang suara. sokseksoksek berbisik.

Khalid cuba juga maniskan muka. Rasa pahit habis ditelannya. Moga boleh menjadi penawar luka.

Ramadhan yang sedang dilaluinya membuatkannya teringat kepada orang yang lebih sukar hidup darinya.Ramadhan kali ini ramadhan yang sempit buat poket Khalid. Ramadhan yang membuatkannya benar-benar menginsafi dirinya.

Sebulan di kampung bermakna sudah sebulan Khalid tidak makan gaji. Tidak menjadi orang suruhan. Dia seronok hidup begini. Bebas dia terbang dalam dunianya. Tiada rutin yang bosan, tiada aturan yang tegar.

Dalam kehidupan bebas dan gembiranya yang sebulan ini Khalid telah cuba mencorak hidupnya yang baru. KIsah kelam, hitam dan suram Khalid tanam jauh-jauh dalam lubuk ingatan. Jangan diungkit-ungkit. Tidak mahu dibangki-bangkit. Terima saja dengan lapang walau dulu dia pernah mahu naik berang. Sekarang dia telah tenang.

Walaupun masih ada yang serong mata dan kepala terhadap dirinya, tapi dia masih punya teman yang benar kenal siapa dirinya.

"apa yang kau nak buat dengan dua biji bangsal ni, siap dengan tangki besar macam ni,"

"ada la, kau tunggu la nanti,"

"kau kalau nak aku tolong, kau kena cerita dekat aku, mesti besar projek kau ni"

"Kalau nak cerita jom cerita kat kedai, boleh sahur terus," Khalid senyum.

Kamal angguk kepala tanda setuju.



bersambung>>>>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan