1 Jul 2010

saja-saja

salam alaik,


Saya sudah hampir terlupa bahawa saya sudah punya sebuah blog. Kehidupan di kampung sewaktu cuti semester hampir memabukkan saya dengan ketenangan. jadi saya tidak punya masa untuk melepak di alam siber ini.

Orang kata, kalau sudah punya kekasih maka sayangilah ia. Tapi saya tidak punya manusia yang bergelar kekasih untuk disayangi. Blog ini juga bukan kekasih saya. Tapi sekurang-kurangnya buat masa ini, dengan blog ini saya boleh membuatkan saya melakukan sesuatu yang ada kalanya bermakna dan ada kalanya tidak membawa erti apa-apa. Oleh itu, saya perlu menghargai blog saya ini dengan memperlakukan ia seadanya. cukup soal ini.

Baru petang tadi, ada seorang member telah mengetuk fikiran saya dengan suatu perkara yang nampak remeh (bagi saya kerana saya bukan manusia yang suka berfikir). Oleh itu, member saya ini kerap kali cuba mengajak saya untuk berfikir. Sewaktu itu kami sama-sama sedang menyumbat perut dengan makanan di kantin institut. Kata member saya:

"Kita patut mencintai dan menyayangi alam SEMULA JADI"

Saya membenarkan katanya. Memang itulah yang sepatutnya saya lakukan. Saya juga percaya, manusia yang hari-hari mencampakkan sampah ke sungai dan manusia yang hari-hari menuai balak di hutan juga turut akan membenarkan kata-kata member saya ini.

Member saya itu mengangguk dua, tiga kali dan tersenyum nipis. Dia menghirup teh o ais yang masih berbaki dan mula mengunyah seketul ais. Selesai semua itu dia kembali mengajak saya berfikir.

"tapi betul ke alam SEMULA JADI?" soalan yang aneh ditanya kepada saya.

sejenak saya terkedu memikirkan soalan yang sudah tentu ada jawapan itu. Dan seketika kemudian saya tersenyum.

"betul la ek, kalau alam SEMULA JADI tak tepat, sebab alam ini bukan tercipta secara semulajadi, alam ni ada penciptanya. Dan pencipta alam ini adalah Allah. Jadi frasa yang lebih tepat adalah Alam Ciptaan Allah,"

Tiada ulasan dari member saya itu. dia menangguk-angguk kepada saya dan terus asyik dengan hidangannya itu. saya tersengih.

Maka itu lah bahasa. Alat yang menghubungkan manusia. Dan boleh jadi juga penyebab kepada sengketa sekiranya bahasa yang ada tidak digunakan sebaiknya.
Pepatah-pepitih orang dolu-dolu,,,,Kerana pulut santan binasa, kerana mulut ramai yang masuk .......

habis sudah.

2 ulasan:

  1. lama betul ko x update kan. huhu. antara blog paling best la. betul aku ckp ni.

    BalasPadam